Biltema Airshow gjør Vestlendinger av seg


I over 10 år har Biltema Airshow vært en trofast gjest på flyshow over hele Skandinavia.  Men når det i våres ble klart at flyenes faste pilot Pär Cederqvist skulle pensjonere seg etter årets sesong førte det til mange spekulasjoner.

Skulle flyene selges?  Skulle de ende som stasjonære utstillingsobjekt på et Biltema-varehus et sted? Det siste hadde vært usannsynlig, med mindre flyene hadde alvorlige tekniske problem. Rett nok er en Mustang og en Spitfire ganske verdifulle selv om de ikke kan fly lenger, men de er de ikke verd de 10-20 millionene de er verdt hvis de er flygedyktige og operative.

Nå er det klart at flyene flytter fra Ängelholm i Sverige, til Sola, Stavanger, Norge, på permanent basis.  Biltema bekreftet dette for lokal presse:

«Etter ønske fra publikum vil Biltemas to fly, en Supermarine Spitfire og en P-51 Mustang være klar for nye oppvisninger i 2019. Sjefflyger i 2019 vil være Espen Tjetland, men også Rein Inge Hoff vil operere flyene. Begge er lokale og erfarne flygere i flymiljøet på Sola.»

Begge pilotene har alt fått utsjekk på begge typene, og det blomstrende flymiljøet på Jæren burde være et godt hjem for flyene, som altså i 2019 vil være å se i lufta over det ganske land.

Flåten består i dag av to fly SE-BIL og SE-BIR, men opprinnelig var Biltema Airshow en trekløver, med SE-BIN i tillegg.

SE-BIL

Flyet med kallenavnet«It’s about time» mistet sin sanne identitet som en North American P-51D Mustang som hun ble bygget om av Cavalier Aircraft Corporation til en Cavalier F-51D Mustang II på slutten av 1960-tallet.

Cavalier Mustangen var ideen til David Lindsay, en avisutgiver, som dannet Trans-Florida Aviation, med den hensikt å renovere tidligere militære P-51er til velutstyrte sivile forretningsfly. Trans-Florida ble omdøpt Cavalier Aircraft Corporation og kjøpte rettighetene til P-51-designen fra North American Aviation. Ved siden av å installere et ekstra sete var en av modifikasjonene en større hale, men noen av flyene fikk også ekstra drivstofftanker i vingene for økt rekkevidde.

I 1967 kontaktet USAF Cavalier for produsere F-51D-fly for eksport til Sør-Amerika under det militære bistandsprogrammet (MAP). Disse flyene ble gitt nye militære serienumre som begynte med  67-14862 og ble fikk modellbetegnelsen «Mustang II».

I 1967 ble totalt ni bygget, som alle ble modifisert med det høyere haleroret og slipptanker. Alle ni ble levert til Fuerza Aérea Salvadoreña (det el salvadorianske luftforsvaret ) som FAS 405. Her deltok flyet i den såkalte «fotballkrigen» eller «100-timers krigen» mellom El Salvador og Honduras i 1969.

I 1974 returnerte flyet til USA, kjøpt av Jack Flaherty som registrerte henne som N31FF. Når flyet ble restaurert fikk det serienummer 44-10753 som hadde tilhørt en skrotet P-51C. I 1978 ble hun solgt til Wilson Edwards som solgte det videre til Heber Costello i 1998. I 1999 ble hun solgt til HEC Equipment LLC, omregistrert som N405HC. I 2005 ble hun solgt til Paul Besterveld i Colorado, som så selger flyet til Biltema året etter, før det sendes i container til Sverige. Flyet er den absolutt eneste gjenværende flygedyktige Cavalier F-51D Mustang II i verden

SE-BIR

En Supermarine (type 361) Spitfire LF.XVIe, med serienummer CBAF.IX.4644 og RAF-registreringsnummer RW386.

Hun ble bygget i Castle Bromwich i 1945. Overført til 6 Maintenance Unit på Brize Norton den 2. august 1945. Hun ble levert til 604 (County of Middlesex) Squadron RAF 25. mars 1947 med kjenningsmerke NG-D. Til Colerne og Lindholme og deretter til Debden i 1950.

Hun kom til 50 Maintenance Unit på Skellingthorpe i 1952, hvor hun ble nedgradert til en instruksjonsfly og overført til Honington kort tid etterpå. Hun ble brukt av No.1 School of Technical Training på RAF Halton fra august 1957 som malte om flyet til 604 skvadron-fargene igjen. Hun ble på Halton til 1982, til den ble byttet ut for en replika Sopwith Pup som gikk til Hendon museum.

RW386 ble solgt til Doug Arnolds Warbirds of Great Britain kolleksjon og ble lagret på Blackbushe, deretter Bitteswell og Biggin Hill. Restaureringsarbeidet startet med Historic Flying Ltd. på Audley End i 1992, men ikke fullført og lagret til 2002. (Hun ble lagret i kasser ved North Weald fra 1996 til 2001.)

Hun ble kjøpt av Historic Flying Ltd. med en lang restaurering på Audley End og igjen malt i sine opprinnelige 604 Squadron identitet. Hun gjorde sitt første flytur etter restaurerings på Duxford 2. mars 2007 på sivil registrering G-BXVI. Solgt til Biltema 7. mai 2007 og ankom i Sverige 30. mai 2007.

SE-BIN

SE-BIN var en Supermarine (type 394) Spitfire FR Mk.XVIIIe med serienummer 6S/672224, RAF-registreringsnummer SM845.

SM845 ble bygget i Chattis Hill i 1945 og levert til 39 MU (Maintenance Unit) 30. mai 1945. I desember 1945 gikk flyet til 46 MU før flyet ble sendt til Karachi, der hun ankom 11. februar 1946 og ble mottatt i South East Asia Air Command 28. februar 1946 hvor det tjenestegjorde i 32 Squadron RAF.

Flyet ble overført til det indiske luftvåpenet 31. desember 1947 og utstedt med registreringsnummer HS687. Den tjente i I.A.F. frem til slutten av 1950-tallet før de ble plassert på Kalaikunda-flybase på 1970-tallet som lokkedue i konflikten med Pakistan.

Hun var en av åtte Spitfires berget av Duxford basert Ormonde og Wensley Haydon-Baillie i 1977. I urestaurert tilstand ble flyet sendt til California i 1978. Den passerte gjennom to ytterligere eiere og ble importert til Storbritannia delvis restaurert av Adrian Reynard i 1988, flyttet til Historic Flying Ltd. i Audley End i 1992 for ferdigstillelse og ble så kjøpt av samme selskap i 1998.

SM845 er solgt av Historic Flying Ltd til Biltema i 2009 og er basert på Ängelholm i Sør-Sverige. SM845 (G-BUOS) ble så registrert som SE-BIN 25. mai 2009. For Biltema fløy hun i fargene til 32 squadron RAF South East Asia Air Command, med kjenningsmerke GZ-J.

Men den 21. august 2010, klokken 18:45 skulle den svenske piloten Bertil Gerhardt, en av primus motornee bak Biltema Airshow lande SE-BIN på Tynset flystripe. Flyet skulle delta på et flyshow dagen etter.  Men under landing tippet flyet rundt , cockpiten ble knust og Bertil Gerhardt omkom. Det var et sjokk, og kunne betydd slutten på hele Biltema Airshow.  Heldigvis overtok nå pensjonerte Pär Cederqvist rollen som førstepilot, men skadene på SE-BIN var store.

Det ble senere returnert til Storbritannia, der den har gjennomgått omfattende restaurering og reparasjon til flygende tilstand av Airframe Assemblies og Historic Flying Ltd. SM845 gjorde sin første flytur etter gjenoppbygging i desember 2013.

Flyet er i dag malt i fargene til 28 Squadron RAF, basert i Hong Kong i 1950.  Det er forresten til salgs nå via www.platinumfighters.com – Så om du har £1.700.000 (eller 18.260.000 kroner etter dagens vekslingskurs) til overs, er det bare å slå til!

Bilder:
Biltema Airshow, SE-BIR og SE-BIL – Alan Wilson (CC BY-SA 2.0)
SE-BIN – Johnny Comstedt (CC BY-NC-ND 2.0)
G-BUOS – Alan Wilson (CC BY-SA 2.0)