Flydagen 2019 – del 2


I forrige post fra årets Flydag på Kjeller så lovet jeg at vi skulle til værs.  Jeg holder hva jeg lover med en orientalsk raring. G-CGFS er en Nanchang CJ-6A Chujiao (serienummer 4532008) bygget i 1988. Flyet har tidligere vært registrert i Norge som LN-WNC og var på statisk utstilling på fjorårets Flydag. Flyet ser gammelmodig ut til «bare» å være drøye tredve år, men CJ-6A er et kinesisk treningsfly. CJ-6 var en videreutvikling av forgjengeren CJ-5, som var en lisensprodusert variant av den sovjetiske Yak-18.

Prototypen fløy første gang 27. august 1958 og flyet ble satt i produksjon som CJ-6 fra januar 1962. Den første produksjonsvarianten var utstyrt med en Zhuzhou Huosai-6 stjernemotor med en ytelse på 260 hk. Denne ble erstattet av CJ-6A fra 1965, som var utstyrt med den kraftigere Zhuzhou Huosai-6A på 285 hk  Flytypen er fortsatt i produksjon, over 2000 har blitt laget, og har vært en viss eksportsuksess. G-CGFS startet sin karriere i et Sri Lankiske luftvåpenet før det kom på private hender, men bærer i dag kinesiske kjennemerker.

Et annet fly som fikk vist seg frem var ansvarlig for den obligatoriske Merlin-lyden. SE-BIL, Biltemas North American P-51D Mustang som egentlig er en Cavalier F-51D Mustang II beskrev jeg ganske grundig da Biltemas veteranfly ble overført fra Sverige til Norge i fjor høst, så jeg skal ikke gå i detalj nå.

På grunn av dårlig vær over fjellet kom forresten flyet tilbake en snau time etter at det tok av for å dra hjem til Sola, Stavanger. Piloten tok ikke sjansen på en tur over fjellet med varslede tordenbyger og regn.

At fremtiden er elektrisk også i lufta er ingen nyhet. LN-ELA er en Pipistrel Alpha Electro (serienummer 904AE60) produsert i fjor.  Pipistrel er en slovensk flyfabrikk, og deres Alpha Trainer ble satt i produsjon i 2012. Den helelektriske utgaven ble introdusert i 2015, og er det første helelektriske LSA-sertifiserte serieproduserte fly i verden.

Den har energi for en time i lufta pluss reserver, og kan lades opp på 45 minutter eller bytte batteripakken på 5 minutter. Den økte vekten av batteripakken oppveies delvis av at det ikke må drasse på en bensintank, og at elektromotoren kun veier 11 kg. Det gr flyet en effektiv nyttelast på ca 200 kg, omtrent det samme som en Piper 152.

Et par gjengangere fra i fjor var Norges eldste fortsatt flygedyktige fly, LN-KFM, en De Havilland DH.60 (Standard) Moth, bygget i 1929.

Noen av Tiger Moth’ene på Kjeller fikk også luftet seg. Meningen var at LN-KAY, LN-ADC, LN-KFT og LN-BDM skulle fly sammen, men sistnevnte fikk problemer og landet igjen like etter avgang.

De tre første har jeg vel sagt litt om i fjorårets artikler, men en kjapp oppsummering har vi tid til. Alle fire er DeHavilland DH.82A Tiger Moth.

LN-ADC ble bygget av de Havilland Aircraft Company; Hatfield, England i 1935, og ble først levert til ERFIS (Elementary Reserve Flying Training School) Hatfield, før flyet ble overført til RAF i 1940, lagret og så overført videre til Royal Navy i 1943, der 759 skvadron ble tildelt flyet med kjennetegn «Y3T».

LN-BDM ble bygget av de Havilland Aircraft Co Ltd (Morris Motors); England i 1941, og var første gang registrert som «DE248» i RAF.

LN-KAY ble også bygget av de Havilland Aircraft Co Ltd (Morris Motors); England i 1941, og registrert i RAF som «T6168».

LN-KFT er det mest bemerkelsesverdige av firkløveret. Flyet ble nemlig bygget på Hærens flyfabrikk; Kjeller i 1935, og flyr mortsatt med sitt opprinnelige registreringsnummer «189»!

Jeg avslutter denne gangen med et bildet av LN-RAP, LN-SAI og LN-MAV, tre Piper L-4 Grasshopper i matchende antrekk. De deltok i fjor også, men i år hadde de virkelig luftet seg før flydagen.  De hadde nemlig fløyet ned for å delta på D-dagsmarkeringen i Normandie! Aftenposten har laget en fin artikkel om dette eventyret. Det er ikke bare bare å fly et så lite og lett fly så langt, særlig ikke når flyet er 75 år gammelt, og turen tok 4 dager.

L-4 Grasshopper er forøvrig den militære betegnelsen på det som egentlig var et sivilt sportsfly, Piper J-3 Cub. Dette er en flytype det fortsatt finnes mange flygende eksemplar igjen av.  Ikke bare fordi det er enkelt, billig å eie og fly, men også fordi det ble laget over 20 000 eksemplar!

Neste uke kommer siste del av denne serien med artikler fra årets Flydag.  Det blir med en sjelden fugl fra «Little Norway,  alles langbente favorittfugl, og ikke minst F-35!