Vær og smuss


Når du begynner å bygge modeller så vil nok de fleste modellene dine se «fabrikknye» ut.  Knep som skalafarger (altså å lysne fargene noen nyanser etter hvor liten skala det er) og washes,  tyntflytende maling som får detaljer til å se mer tredimensjonale ut og bringer frem panellinjer kommer etter hvert.

Etter hvert kommer du til det stadiet at du forsøker å få modellen til å se mer levende ut. Og i den virkelig verden er det stort sett bare på museer og på fabrikken et kjøretøy, skip eller fly er fritt for skavanker. 

Tunge kjøretøy får slitt maling, de blir skitne, rustne og begynner å se godt brukt ut.  Det gjelder ikke kun militære objekter.  Racerbiler får gummiflekker, eller riper i lakken. Gatebiler blir matte i lakken, ruster eller samler opp støv og skitt.  Selv moderne passasjerfly begynner å se mindre plettfrie ut, etter noen tiår i tjeneste.

Da åpner det seg en ny verden.  Weathering kalles det gjerne på engelsk. Et norsk uttrykk er smussing, men det er altså ikke kun skitt og støv det er snakk om.

Hjelpemidlene er, i tillegg til maling, tørrpigment. De kan du kjøpe fra leverandører av modellmaling, men en billigere og like god løsning er å kjøpe fettfrie fargekritt fra en vanlig fargehandel, eller forretning som selger kunstnervarer.  Disse kan du så skrape opp med et skarpt knivblad til den finheten du trenger.

Målet for de fleste er å få modellen til å se realistisk ut, så mange holder hardt på at «less is more».  Det stemmer til en viss grad.  Med mindre du bygger en modell eller diorama der det er forlatte kjøretøy, eller rene vrak, så er det grenser for hvor slitne og herja militære kjøretøy blir.

Samtidig virker det som om en del undervurderer hvor slitne selv moderne jetfly kan bli! Så jeg har funnet frem noen eksempel.

En gresk Vought  TA-7 Corsair II. Både grimete og blass i fargen.

En dansk SAAB TF-35 Draken. Det er godt synlig hvor man har flikket på lakken underveis.

En Britisk Short Sunderland Mk I fra andre verdenskrig. Amfibiefly får «det beste» både fra skip og flymaskiner.

En amerikansk McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. «Ensfarget grå» er ikke bare en farge.

Til slutt undersiden av en amerikansk Fairchild-Republic A-10 Thunderbolt II. Den massive kanonen sørger for at det blir møkkete!

Som alltid er jo det viktigste at du blir fornøyd med resultatet.  Men når du søker opp litt referansebilder ser du fort at du ikke behøver å begrense deg selv så mye at det blir kjedelig!