Ferdigbygget: M*stercraft RWD-8 1:72


RWD-8

RWD-8

Ikke overraskende var det sideprosjektet som ble først ferdig. Det var færre deler om mindre intrikate konstruksjoner.  Så hva er dommen over M*stercrafts sett? Vel det var relativt rett frem. Det er alltid spennende med modeller med mange stag og stendere som skal være symmetriske og i vater. Men det gikk relativt smertefritt.  Jeg brukte i stor grad superlim, i stedet for plast-sement for styrken sin del.  Jeg måtte frem med putty og slipepapir for å få en jevn overgang mellom de to halvdelene av selve flykroppen, og overgangen mellom flykropp og hale.  Dessuten var det, nærmest som vanlig for slike sett, en del smådetaljer som enten manglet eller var formet altfor kraftig.

Jeg gjorde det så enkelt som at de droppet jeg, og jeg brukte heller ikke noe tid på ekstra scratchbygging.  Det er tross alt en primær-trainer  så prototypflyet er en ganske enkel konstruksjon i seg selv.

Maling og dekaler gikk også unna.  Modellen representerer fly 31 (No. 34.147) fra  SPL (Szkoly Podchorazych Lotnictwa  = Luftkadettskolen), Deblin, Polen i 1937.  Siden jeg alt visste at profilene M*stercraft bød på var litt omtrentlige brukte jeg litt tid på research.  Det som faktisk var størst utfordring var å finne ut hvilken orientering de polske nasjonalitetsmerkene skulle være.

Poland_roundel_2ndPolen bruker et rødt-hvitt sjakkbrett som nasjonalitetsmerket,  men er det «rød-hvit» eller «hvit-rød» øverst?

Et bildesøk på Google gjorde meg ikke klokere, siden jeg fant fly med begge varianter.  Men så fant jeg forklaringen på denne siden: Polen speilvendte nemlig symbolen i 1993 for å signaliserer at de var fri fra kommunismens terrorvelde.

I 1937 så altså symbolet ut som gjengitt til høyre.

Du kan klikke på alle bildene for en større versjon:

Nr 31

Nr 31

Jeg valgte en grønnlig farge som min polske khaki

Jeg valgte en grønnlig farge som min polske khaki

Jeg brukte tørrbørsting for å få litt liv i fargene

Jeg brukte tørrbørsting for å få litt liv i fargene

Alt i alt en artig liten modell som var enklere å bygge enn jeg kanskje hadde fryktet

Alt i alt en artig liten modell som var enklere å bygge enn jeg kanskje hadde fryktet