Musikkbransjen har mistet troen på Spotify


Spotify - Gratis m/reklame, eller 1200,- i året for å få det reklamefritt

Ifølge Aftenposten har en rekke norsk plateselskap bestemt seg for å bryte med Spotify etter at inneværende avtaler løper ut. Det betyr ett takk og farvel til artistene til Grappa og Majorstudio med fler. Warner har jo tidligere varslet at de og teller på knappene om de vil være med videre.

Årsaken er at de synes det kaster for lite av seg. De sutrer over at den store majoriteten av Spotifybrukere velger gratisversjonen, der det kun er reklameinntekter, dermed blir det mindre penger på artistene.

''Never mind looking for Sex Pistols on Spotify'' - Om Warner får det som de vil...

Plateselskapene tror visst at alternativet til Spotify er at folk kjøper musikken på itunes eller i platebutikken. Men det er selvsagt ikke slik i virkeligheten. Alternativet til Spotify er gratis nedlastning. Jeg bruker gratisversjonen til Spotify sjæl, og jeg bruker den på to måter. Enten for å kunne ha album jeg alt har i hylla, lett tilgjengelig på PCn, der det ikke tar plass, eller for å gå på oppdagelsesferd i sær musikk for å finne nye artister. (Og her kan «nye» artister like fort være noen som var aktive på 70-tallet.) Når det gjelder betalsteamingstjenester så mener jo mange at norske Wimp er bedre enn Spotify.

Poenget er at det dessverre er uaktuelt å betale for en slik tjeneste for min del, de pengene bruker jeg heller på å kjøpe fysiske album, siden en streamet låt eller en mp3 aldri vil bli helt det samme som et håndfast album. Kjapp hoderegning tilsier at jeg for prisen av Spotify kan kjøpe ca 2 ekstra cd’er i måneden. Så når norske artister ikke lenger blir tilgjengelige på Spotify betyr det bare at jeg sannsynligvis kommer til å kjøpe mindre norsk musikk, siden jeg ikke kommer til å oppdage like mye nytt og frsitende. Og det var vel ikke det som var planen?

Madonna - En annen Warner-artist som kan forsvinne fra Spotifyspillelistene dine i januar

Det kan godt hende Spotify bør utvikle en bedre betalingsmodell for artistene, men før den tid trenger de en kritiske masse forbrukere, noe de selvsagt ennå ikke har. Det at iPhone-appen kun er tilpasset betalende kunder vil antagelig drive flere over på abonnement. Men om nå innholdet blir amputert av utålmodige plateselskap som ennå ikke har oppdaget at internettet har endret verden, da kan fort Spotify ende som en arketypisk dot.com boble. Og millioner av musikkelskere vil atter en gang vende seg til torrents i stedet. For det gavner visst artistene mer enn publisitet og å nå ut til nye potensielle kunder gjennom gratis streamingtjenester.

Jeg vil anbefale musikkbransjen å ha litt is i magen, Spotify medfører garantert ikke mindre penger i kassa for dere, så kan dere heller gå i forhandlinger om en bedre eller mer rettferdig løsning ved neste kontraktsforhandling.