USS Gato


Siden værgudene har budt på en salig plaskregn mesteparten av helgen, gjorde jeg ferdig nok en liten undervannsbåt, denne gangen en amerikaner.

Båten

Gato-klassen av ubåter ble bygget for den amerikanske marinen i perioden 1941–1943 De var den første serieproduserte amerikanske ubåtklassen under 2. verdenskrig. Sammen med sine «søster-klasser» Balao- og Tench-klasser dannet deres design grunnlag for flertallet av den amerikanske marinens ubåtflåte under krigen.

Gato-klassen var 311 fot (95 meter) lange diseselelektriske ubåter. De hadde en toppfart på 21 knop, kunne gå ned til 90 meters dyp og holde seg neddykket i 48 timer, og med en rekkevidde på 11000 nm kunne de gjennomføre patruljer på 75 dager, nok til å gå patruljer fra Hawaii til Japan og tilbake.

De hadde10 torpedorør (6 i baugen, 4 akter) og 24 torpedoer totalt. I tillegg var de utstyrt med en 10,2 cm dekkskanon og et .50 tommer maskingevær til forsvar mot luftangrep.

De var kjent for å ha arbeidsvilkår langt bedre enn de fleste samtidige ubåter. Air-condition, sengeplass til hele mannskapet på 6 offiserer og 54 mann, vaskemaskiner, godt dimensjonere ferskvannsdestilatorer og kjølerom for ferske matvarer.  Men den størrelsen gjorde at det brukte lang tid på å dykke, og de var heller ikke spesielt manøvreringsdyktige. Likevel ble de ansett som en vellykket konstruksjon og totalt 77 ble bygget.  20 gikk tapt, mens de resterende 57 ble fordelt til ulike allierte eller demobilisert etter krigen.  Noen få ble hold i beredskap for ulike forskningsprosjekt frem til 1969, men generelt løp den teknologiske utviklingen fra dem.  6 ubåter av klassen er bevart som museumsskip, hvorav en, USS Cod, har bevart den strukturelle integriteten, altså ikek er utstyrt med publikumsinnganger på siden av trykkskroget.

Hele klassen fikk navn etter ulike fisker og andre sjødyr, (en «gato» er småflekket rødhai). Som vanlig får klassen navn etter det første eksemplarer. Vel en sannhet med modifikasjoner. USS Drum fikk nemlig kjølen strukket på Portsmouth Naval Shipyard i New Hampshire 11 september 1940 som det første skipet i klassen, og tatt i kommisjon 1. november 1941. Denne båten var dermed den eneste i klassen som var i kommisjon da USA gikk inn i krigen.

USS Gato fikk kjølen strukket 5 oktober 1940 på The Electric Boat Company i Groton, Connecticut. Båten ble sjøsatt 21. august 1941, og tatt i kommisjon 31. desember 1941.  (På bildet over har krigsensuren retusjert bort pennantnummeret i baugen, men du kan så vidt se omrisset av «212». Det er godt synlig på to bilder fra sjøsettingen, men de kan jeg dessverre ikke gjengi på grunn av kopirett.)

På grunn av store konstruksjonskapasitet ble mer enn halvparten (41) av klassen bygget hos Electric Boat Company; tre nye slippbaner ble lagt til det nordlige verftet og fire slippbaner ble lagt til på sørsiden for å håndtere serieprodusjonen. I tillegg kjøpte regjeringen et gammelt støperi nedstrøms fra hovedverftet, konstruerte 10 slippbaner og overførte dette over til Electric Boat. Kalt Victory Yard, det ble en integrert del av Electric Boat-operasjonene. De øvrige 36 ubåtene i klassen ble bygget i Manitowoc, Portsmouth, and Mare Island.

Gato-klassen gikk gjennom flere ombygginger i tjeneste tiden.  I all hovedsak for å strømlinjeforme dem, og gi de mindre tårn så de ble vanskeligere å oppdage i overflateposisjon.

USS Gato, pennantnummer SS-212 gjennomførte 13 tokt mellom april 1942 og august 1945.  Etter krigen ble hun dekommisjonert og brukt som skoleskip frem til hun ble strøket 1 mars 1960 og solgt som skrapmetall samme sommer.

Byggesettet

Dette byggesettet fremstiller USS Gato slik hun var i 1941, altså før de første ombyggingene. Som vanlig med disse modellene til HobbyBoss passer delene utmerket sammen, og det er ingenting å si på detaljene. Det skal vanskelig gjøres å få klemt inn mer kun med plast. Da måtte det være PE-deler. HobbyBoss har inkludert vannmerker for USS Gato  men med hjemmelagede pennantnummer kan du fint bygge dette som en annen av de første båtene i klassen: Drum, Silversides, Finback, Flying Fish og Greenling.

Modellen

Det er ikke akkurat lett å forsøke å fotografere en liten modell som hovedsaklig er lakkert mattsvart.

Jeg skal heller forsøke å ta noen bilder av de tre modellene sammen i sollys så snart sola bestemmer seg for å vise seg igjen.

Bilder
Alle bilder av modeller: Forfatteren – CC BY-NC-SA 3.0
«Stern plan view of Gato (SS-212) at Mare Island on 23 November 1944.»USN- Public Domain
«Bow view of the Gato (SS-212) looking aft, at Electric Boat Co., Groton, CT., 31 December 1941 immediately after launching.» USN – Public Domain
«USS Gato off Mare Island Navy Yard on 29 November 1944» USN- Public Domain