Das Boot i Mexico-gulfen – U-166


Selv om det er sommer, sol og varmt blir det jo litt tid inne på byggerommet mitt likevel. Jeg synes den lille ubåten fra HobbyBoss i skala 1:700 jeg bygde før ferien var såpass artig at jeg like godt plukket med meg to i samme serie sist jeg var innom Amundsens hobby.

I dag ble en av de to ferdig,  en tysk U-boot Typ IXc

Båten

Type IX ubåter ble utviklet av Nazi-Tysklands Kriegsmarine i 1935 og 1936 som en stor havgående u-båt for vedvarende operasjoner langt fra hjemmehavnen. Type IX-båter ble en periode brukt til patruljer utenfor det østlige USA i et forsøk på å forstyrre strømmen av tropper og forsyninger som var på vei til Europa. Type fantes i ulike varianter, og denne modellen er en Type IXc.

Type IX hadde seks torpedorør; fire ved baugen og to ved akterenden. De hadde seks ekstra torpedoer inne i skroget og hadde fem eksterne torpedocontainere (tre i akterenden og to ved baugen) som hver lagret to ekstra torpedoer. De til sammen 22 torpedoer tillot u-båtkommandanten å følge en konvoi og angripe natt etter natt. Noen av IXC-båtene var utstyrt for minelegging; som minelegger kunne de frakte 44 TMA- eller 66 TMB-miner. Men dette byggesettet er ikke av en mineleggervariant.

I tillegg til torpedoene, som var ubåtens primære våpen, hadde den en 10,5 cm (4,1 tommer) kanon på fordekket med 180 runder. Antiluftskyts varierte gjennom krigen denne modellen har to kanoner som jeg antar skal representere 37mm eller 20mm luftvernkanoner. Disse langdistansebåtene var ofte utstyrt med en Focke-Achgelis Fa 330 autogyro-drage. Det kunne slepes opp i luften av ubåten og fungere som utsiktspost for fiendtlige konvoier eller skip.

Total ble det bygget 54 Type IXc ubåter.  Siden byggesettet er relativt generisk og uten vannmerker så droppet jeg min første innskytelse: Å bygge U-505 som er bevart på Museum of Science and Industry i Detroit i USA.  U-505 har nemlig karakteristiske våpenskjold malt på siden av tårnet. Ubåten og mannskapet på 53 ble tatt til fange 19. juni 1944 og etter krigen ble ubåten etter hvert museumsskip.

I stedet valgte jeg U-166, den eneste ubåten senket i Mexico-gulfen, den 30. juli 1942.  Opprinnelig ble senkingen tilskrevet et amerikansk patruljefly av typen Grumman  J4F-1 Widgeon fra kystvakten, men når vraket ble funnet i 2001 var det rett i nærheten av passasjerskipet SS Robert E. Lee som U-166 hadde senket før hun ble angrepet av patruljebåten PC-566 som var eskorte for passasjerskipet. Skipper på patruljebåten LCDR Herbert G. Claudius, rapporterte at han hadde senket ubåten, men marinen trodde ikke på ham, og det var først i 2014 han posthumt ble tildelt æren for å ha senket ubåten. Hele ubåt-mannskapet på 48 mann ble med til bunns, og i dag er U-166 klassifisert som en krigsgrav.  Etter oljeutslittet fra Deepwater Horizon i 2010 har oljespisende bakterier på sjøbunnen akselerert nedbrytningen av vraket.

En fordel med å bygge U-166 var at ubåten ble senket på sitt andre patrulje-tokt, og dermed burde se relativt velholdt ut. Etter mange lange tokt kunne nemlig disse ubåtene se ganske slitt ut, noe som ikke er så lett å få til i en så liten skala uten å overdrive. Se for eksempel tilstanden til U-805, en Type IXc/40, der den er tatt som krigsbytte i mai 1945.

U-166 hadde også en svak tilknytting til Norge.  Etter at båten hadde gjennomgått tester og blitt erklært operativ i Kiel ble U-166 overført til 10. flotilje og seilte til Kristiansand der hun ankom 31. mai 1942. Det første toktet gikk fra Kristiansand til Lorient i tyskokkuperte Frankrike, og det var fra Lorient U-166 dro ut på sitt andre og skjebnesvangre tokt, til Mexico-gulfen.

Byggesettet

Hobbyboss bruker en veldig behagelig plast i modellene sine, og delene er godt beskyttet inne i hver sin plastpose som igjen er forseglet i en større pose.  Det er også gjennomtenkt hvor delene er festet til støpetrærne.  I en så liten skala som dette er det naturligvis litt begrenset hvor fine og små detaljer som kan gjenskapes, men de gjøre en god jobb, selv om særlig rekkverk og kanoner er overdimensjoner og alt for grove. Så lenge du akseptere det, så er dette et hyggelig lite weekendprosjekt.  Det er et par ting jeg likevel må påpeke.  Det ene er mangelen på vannmerker.  De fleste tyske ubåter hadde våpenskjold eller flotiljesymboler på tårnet. Det hadde ikke kostet HobbyBoss mye innsats å legge ved noen eksempler på slike for en 2-3 ulike båter.

Boksen er i tynn papp, av typen som er åpen i endene. Det er i og for seg ikke noe problem at byggeanvisningen kun er trykket på baksiden, siden sette består av en håndfull deler Et større problem er at det står, feilaktig, at pakken inneholder deler til to modeller. Noe jeg visste var feil, og jeg mistenker er et resultat av dårlig oversettelse fra kinesisk til engelsk. Dessuten gir de relativt spinnville fargebeskrivelser for maling. Så vidt jeg kunne finne var ingen tyske båter av denne typen utstyr med rødbrun bunnmønjing, istedet var de fleste tofarget, med en lys grånyanse over vannlinjen (når båten ikke var neddykket) og en mørkere gråsort farge under vannlinjen. Noen hadde og en tofarget kamuflasje på tårnet.  Husk at ubåter på denne tiden stort sett gikk i overflatestilling, de dykket kun for å angripe eller unnslippe fienden.  Det kan selvsagt hende at noen av det hadde en bunnfarge som dekkes av den foreslåtte «kakao-brun» men jeg valgte å safe og ta utgangspunkt i fargene på U-505.

Modellen

 

Bilder
Alle bilder av modeller: Forfatteren – CC BY-NC-SA 3.0
«U-505 at the Museum of Science and Industry, Chicago, IL. October 2005.» Jeremy Atherthon – CC BY-SA 2.5
«U-505 Tower» Derek Heidelberg – Public Domain
«Type IXC/40 U-boat U-805 flies the U.S. ensign as she arrives at Portsmouth, New Hampshire on the morning of 15 May 1945.» via Wikipedia – Public Domain