«Nine-O-Nine» styrtet i Connecticut – 7 omkomne


Det var triste nyheter som møtte flyinteresserte som sjekket amerikanske nyhetsmedia i går kveld. Collings Foundation Boeing B-17 ‘Nine-o-Nine’ har styrtet på Bradley internasjonal flyplass i  Windsor Locks, Connecticut.

Det vi vet er at flyet skulle delta på en flyoppvisning kalt «Wings of Freedom Tour», denne helgen, og hadde nettopp tatt av fra flyplassen med en mannskap på tre og 10 passasjerer rundt 9:45 om morgenen.  Det er uklart om passasjerene var spesielt invitert av Collings Foundation, siden det ikke var noe show eller stevne på gang.

Kort tid etter avgang ba piloten om tillatelse til å lande,  på grunn av uspesifisert problemer med motor nummer 4.  Kort tid etter styrtet det ved enden av rullebanen, der det traff en avisningshangar, og tok fyr.

Totalt er det meldt at syv av de ombord omkom, mens sek ble skadet, i tillegg til at en ansatt på flyplassen som befant seg i hangaren også ble skadet.

Collings Foundation hjemmehørende i Stow, Massachusetts, er en ikkekommersiell stiftelse som driver med «levende historie» gjennom sin samling av veteranfly og biler. Siden 1989 har et hovedfokus for stiftelsen vært «Wings of Freedom Tour» for WWII-fly. Dette showet viste frem to fullstendig restaurerte bombefly: En B-24 Liberator og en B-17 Flying Fortress. Det nyeste tilskuddet til Wings of Freedom Tour var et P-51C Mustang jagerfly.

I løpet av de 26 årene har de gjort mer enn 3000 besøk på flyplasser over hele USA og Alaska. Mens det nøyaktige antall besøkende er vanskelig å måle, anslås det at over 3,5 millioner mennesker har sett disse historiske flyene vise seg frem i lufta hvert år.

«Nine-O-Nine»

Det originale flyet var en Boeing B-17G-30-BO Flying Fortress tilhørende 323rd Bomb Squadron, 91st Bomb Group, USAAF.  Hun fikk tilnavnet «Nine-O-Nine» etter de tre siste sifrene i serienummeret hennes: 42-31909. «Nine-O-Nine» ble registrert i USAAFs inventaroversikt 15. desember 1943, og fløyet over Atlanteren med ankomst i UK 5. februar 1944. Etter depotmodifikasjoner ble hun levert til 91. Bomb Group USAAF, RAF Bassingbourn, England, den 24. februar 1944, som en erstatning for et tapt fly, og var et av de siste B-17-ene levert fra fabrikken i kamuflasjemaling Olive drab over Neutral gray.

En tidligere navigatør i 91. BG, Marion Havelaar, rapporterte i sin historie om gruppen at «Nine-O-Nine» fullførte enten 126 eller 132 tokt uten avbrudd av mekaniske årsaker eller noe tap blant mannskapet, noe som regnes som en rekord for denne flytypen. M / Sgt. Rollin L. Davis, sjef for vedlikeholdslinja for bombeflyet, mottok Bronze Star for sin rolle i å oppnå rekorden.

Hennes første bombeangrep var på Augsburg, Tyskland, den 25. februar 1944. Hun foretok 18 bombeangrep mot Berlin. I alt fløy hun 1.129 timer og slaåå 562.000 pund (255.000 kg) bomber. Hun hadde 21 motorskift, fire skift av vingepanel, 15 bytter av bensintank og 18 bytter av «Tokyotanker» (langdistansetanker).

Etter at fiendtlighetene opphørte i Europa, ble «Nine-O-Nine» returnert til USA 8. juni 1945, sendt til RFC-anlegget i Kingman, Arizona 7. desember 1945, og til slutt skrotet.

Boeing B-17G-85-DL Flying Fortress, 44-83575, sivil registrering N93012, eid og fløyet av Collings Foundation bar fargene til den historiske «Nine-O-Nine».

44-83575 ble bygget ved Long Beach, California, av Douglas Aircraft Company og akseptert 7. april 1945. Selv om hun ble levert for sent til å se kamphandlinger, ​​tjenestegjorde flyet som maritimt redningsfly som en del av Air / Sea 1st Rescue Squadron og senere som del av Military Air Transport Service.

I april 1952 ble 44-83575 instrumenterte og utsatt for effekten av tre forskjellige atomeksplosjoner. Etter en tretten år lang «avkjølingsperiode» ble 44-83575 solgt som en del av en lott med 800 tonn skraphaug og Aircraft Specialties Company begynte restaureringen av flyet.

I tjue år, uten problem eller uhell, tjente 44-83575 som en brannbomber som droppet vann og borax på skogbranner. Hun ble solgt i januar 1986 til Collings Foundation. Hun ble tilbakeført til sin opprinnelige krigstidskonfigurasjon av Tom Reilly Vintage Aircraft, og representerte en av de fineste restaureringene av en B-17 og vant flere priser.

Dette var ikke første gang flyet var involvert i en ulykke.  23. august 1987, under en opptreden på et airshow i Pittsburghs Beaver County flyplass, ble N93012 («Nine-O-Nine») tatt av en alvorlig sidevind øyeblikket etter landing Høyre vinge løftet seg i luften og kom til slutt ned for langt ned på rullebanen. Til tross for innsatsen fra mannskapet, rullet hun av enden av rullebanen, krasjet gjennom et nettinggjerde. rev ned en el-stolpe og fortsatte ned en 30 meter kløft.. Landingsstellet var revet av, haketårnet var presset inn i nesen; Plexiglas-nesen var knust; bomberdører, flykropp, kuletårn, vinger og motorhus ble alle skadet. Motorer og propeller ble også revet fra festene. Heldigvis var det ingen omkomne selv om det var skader.  Etter lang tids reparasjon returnerte flyet til vingene, men alt tyder på at denne gangen er det et totalhavari

Det er selvsagt ekstra tragisk når det er dødsfall, men hvert eneste ett av disse gamle veteranflyene er det er stor sorg å miste.  Samtidig er det i luften de hører hjemme, og så mye stell og omsorg de får av sine eiere er det nok minst like trygge som et hvilken som helst rutefly.

Kilder: NBC News, CNN, Wikipedia og Collings Foundation
Bilde: Collings Foundation