Sommerferien 2019: Fotografiets dag


Årets sommerferie ble rundet av med Fotografiets dag på Karljohansvern. Dette årvisse arrangementet i regi av Preuss Fotomuseum er en publikumsfavoritt, og det var ikke noe unntak i år.

Årets tema var Helt dyrisk! og i tillegg til den juryerte konkurransutstillingen var det festivalutstilling med Christian Houge (Residence of Impermanence), Helge Skodvin (A Moveable Beast), Chris Jordan (Message from the Gyre), Lill-Ann Chepstow-Lusty(Paglia for Peace), Signe Marie Andersen(Somehow Starfish) med flere.

Det jeg synes er artig med denne dagen er at du blir så inspirert til å gå ut og leke med kamera. Inspirasjonen til å se verden rundt seg som motiver for forevigelse. Og med digitale kamera er det tilnærmet gratis også.

Flere av landets fotografforeningene har egne utstillinger i Artilleriverkstedet, det er salg av gamle bilder og fotoutstyr, og selvsagt er Preuss museum åpent for alle. De visste to utstillinger nå som er beslektet.

Utstillingen Krigstid 1935-1950 synliggjør noen aktive norske kvinnelige fotografer, fleste av dem er fullstendig ukjente i dag, som bidro med bilder innenfor sjangrene dokumentar og fotojournalisme i det offentlige rom i perioden.

Utstillingen Lee Miller – War and Fashion tar for seg den legendariske fotografet Lee Miller.  Selv om det er feil å kun kalle henne fotograf: Lee Millers liv og karriere er som hentet fra en film.  Hun var surrealismens muse, supermodell, krigskorrespondent, motefotograf og eventyrer. Et godt eksempel på hva hun kunne finne på sørget hun for å forevige at hun tok et bad i Hitlers private badekar når hun var i Berlin under krigens siste dager i mai 1945.

Siden det ofte er som krigsfotograf, (og en rekke mer eller mindre vellykkede amorøse eskapader med kjente mannlige kunstnere), hun er best kjent i dag, har denne utstillingen valgt å fokusere på hennes gjerning som motefotograf. Der var hun nemlig en nybrottskvinne.  Som for eksempel få ideen å ta modell og klærne som skulle fotograferes ut av studio og ut på gaten i naturlig lys og «naturlige» situasjoner. At hun selv jobbet aktivt som fotomodell ga henne også en egne evne til å videreutvikle motefotografering.

Og om ikke det skulle være nok for en dags opplevelser, var Marinemuseet som vanlig åpent og med gratis inngang.  Jeg nøyde meg med å knipse tårnet til Norges første ubåt A-1 «Kobben», som nå er installert på plenen foran magasinbygningen.

Ja, og et kjapt bilde av Garnisonskirken da. Fine Karljohansvern!