Flydagen 2019 – del 3


Da var det tid for å runde av postene fra året utgave av Flydagen på Kjeller.

I år som i fjor var Luftforsvarets oppvisningstropp «Yellow Sparrows» med sine SAAB Safari representert.  De hadde fløyet mannsterke ned fra Bardufoss flystasjon. Du kan se bilder av dem i aksjon i fjorårets artikkel

Men og så Safariens forløper, Safiren kunne du se i lufta.

LN-BII er en SAAB 91B Safir bygget i 1954, og tjenestegjorde i det svenske luftforsvaret frem til 1978, da det kom på norske hender.  Flyet er nå lakkert som en Safir i norsk tjeneste.  Luftforsvaret faset ut type i 1993, og bruker nå.

Et fast innslag på flydagen er LN-BIF. En Fairchild PT-19 Cornell bygget i 1944, og en av kun tre flygende eksemplar av denne typen i Europa.

Fairchild PT-19 Cornell er mest kjent for oss her i landet som skoleflyet som ble brukt på “Little Norway” utenfor Toronto i Canada under andre verdenskrig, for å trene opp norske piloter. PT-19 er det militære navnet på Fairchild M-62, som fløy første gang i mai 1939, og som ble valgt som treningsfly for US Army Air Force i 1940.

Flyet var enkelt å fly, og å vedlikeholde, så det egnet seg svært godt som skolefly. Etter hvert fikk flyene lukkede cockpiter og varmeapparat for å gjøre det litt mer behagelig å fly i Canada om vinteren, og ble da hetende PT-26. Det ble også bygget PT-23, med Continental R-670 radialmotorer i stedet for Ranger L-440 som PT-19 og -26 brukte. I alt tjenestegjorde 86 Cornell’er på Little Norway. LN-BIF er malt opp med nummer 163, “Spirit of Little Norway”.

Politiet kom også en tur innom. Riktignok ikke med ett av sine splitter nye Leonardo AW169, men med LN-OCP. Dette er et helikopter av typen Eurocopter EC135, som nå produseres som Airbus Helicopters H135.

De to Harvardene LN-WHN og LN-TEX fikk vist frem litt formasjonsflyging.

 

En av Kjellermiljøets stoltheter er LN-WNS. En Fieseler Fi 156 C2 Storch malt opp som H3+BF, en Fi 156C2 som tilhørte Stab Jagdfliegerführer Norwegen (Jagdgeschwader JG5) som ble fotografert på Forus i Stavanger i 1943.  Jeg la ut mange flere bilder av LN-WNS i fjor.

LN-ACL er et annet fly som holder til på Kjeller til vanlig. Dette er en Piper L-18C Super Cub, bygget i 1953 og med en forttid i det norske luftforsvaret.

En annen kjenning fra i fjor var LN-WNB, en Max Holste MH1521 Broussard. «Yvette» som flyet er døpt, har en fortid i franske Armee de l’Air i Algerie.

Så var det duket for en av dagens høydepunkter. Direkte fra Ørland flystasjon ankom to Lockheed Martin F-35 Lightning II. Det tok flere runder rundt plassen, og da var det definitivt godt ha hørselvern når det tente etterbrenneren.

Til slutt var det meningen av F-16 «691» skulle få selskap av «661», en General Dynamics F-16A Fighting Falcon Block 20 MLU, 80-3661.  Dessverre hadde skydekket da kommet så lavt at de ikke kunne gjøre en trygg oppvisning så vi fikk nøye oss med motorbrølet når de tok av i tett formasjon.

Med det var årets flydag over. Igjen var det imponerende hvor mange fly som hadde samlet seg, og hvor mange mennesker som kom for å se på, over 17.000 skal vi tro speaker.

Det var en god blanding av gammelt og nytt, både med tanke på årgangen på flyene, og om jeg hadde sett de før eller ei. Neste gang tror jeg definitivt jeg må satse på å ha med meg en fluktstol, for det kjennes godt i bena etter mer eller mindre 4 timer stående.

G-INVN Hawker Seafury T.20 vinker farvel og på gjensyn!