Leselystig 28: First Light


Dagens bok har jeg fått anbefalt mange ganger av fly-interesserte. Jeg bestilte den til årets sommerferie, men rakk ikke lese den ferdig. De to siste ukene har vært hektisk, ironisk nok med mye flyging. Dermed var det først denne helgen jeg kunne sette meg ned og lese ferdig boka, og slå fast at alle anbefalingene var på si plass

First Light

Geoffrey Wellum
Penguin Books Ltd – 2009 London (Første gang gitt ut i 2002 av Viking.)
ISBN: 9780141042756- 338
 s. Paperback – Engelsk.
(Kjøpt på Bookdepository.com for ca 100,- )

Denne biografien starter når den 17 år gamle Geoffrey Wellum våren 1939 bestemmer seg for at han vil bli flyger, og tar RAFs opptaksprøve. På tross av sin unge alder er han en av få som kommer gjennom nåløyet og blir sendt til opplæring. I første omgang er kadettene fortsatt sivilister, og veldig klar over at opplæringen er farefull.  En uoppmerksom eller udyktig pilotelev kan bli drept, eller enda verre, «gitt bowleren», det vil si bli tatt ut av opplæringen og fristilt fra RAF.

Etter grunnopplæringen venter egentlig noen måneder ved en OTU (Operational Training Unit). Men nå har krigen blusset opp for alvor, og RAFs skrikende mangel på piloter betyr at han kastes ut i det. Han postes til no. 92 Squadron (F) RAF, en av de første til å motta det nye jagerflyet Supermarine Spitfire. Etter en tilvendingsperiode i Wales plassert de etterhvert midt i smørøyet, på den senere legendariske flybasen Biggin Hill, under slaget om Storbritannia.

Boken tar for seg Geoffs opplæring, og videre eventyr med 92 skvadronen fra juni 1940 til høsten 1941. Da overføres han motvillig til en OTU som instruktør, men etter en periode der som dekkes på en knapp halvside, bærer det til 65 skvadron som Flight Commander. Derifra plukkes han ut til Operasjon Pedestal. Boka runder av med at en tynnslitt 21 år gammel veteran sendes hjem via Gibraltar etter at legene påviser en brutal og kronisk bihulebetennelse. (Men med en optimistisk epilog, der en nå friskmeldt Wellum melder seg til tjeneste ved Glosters fabrikk som testpilot.)

Denne biografien er underholdende og krever i motsetning til en del andre bøker av denne typen lite forkunnskap.  Wellum fokuserer på å få leseren til å dele opplevelsen og følelsene en Spitfirepilot hadde disse første krigsårene. Dermed blir det lite tall og statistikk, eller utfyllende kamprapporter for den del. Det gjør det straks mer tilgjengelig for leseren. De aller fleste har vel kjent på uroen for å mislykkes i en ny jobb, eller at man faktisk kan det man blir fortalt at man nå kan etter en opplæring. Wellum har dessuten valgt ut noen minneverdige opplevelser, og viet et kapittel til hver av dem, snarere enn å forsøke å dekke hele tidsperioden.

Boken ble varmt anbefalt tilmeg, og det er en anbefaling jeg ingen skrupler har med å viderebringe.

Vurdert av 1410 lesere til 4,44 stjerner av 5 mulige på Goodreads

Bilder:
Omslag 
©Penguin Books / Fair Use
«A 92 Sqn. Spitfire VB in 1941» G. Woodbine, Royal Air Force official photographer – Photograph CH 2929 from the collections of the Imperial War Museums. / Public Domain