«Tante» styrtet i Sveits – inntil 20 omkomne


Det virker litt rart i 2018 å skrive om en flyulykke med mange omkomne som involverer en Junkers Ju52/3m, et fly som hadde sin storhetstid på 30 og 40-tallet, men det har nå altså skjedd.

I går klokken 16:50L (14:50Z), fløy en Junkers Ju 52/3m, werk.nr. 6595 med sivil registrering HB-HOT, inn i fjellsiden på fjellet Piz Segnas i Sveits. (Posisjon: N46.9022 E9.2247 )

HB-HOT var ett at tre Ju 52-fly opprinnelig levert til det sveitsiske luftforsvaret i 1939, og overtatt av flyselskapet Ju Air i 1985.  Flyet hadde hatt «filmroller» i filmer som Ørneredet og Valkyrie.

HB-HOT var på en flight fra Locarno til Dubendorf, Ju Airs hjemmebase.  Dagen før hadde flyet fløyet motsatt retning på en av de rutinemessige sightseeing-turene Ju Air gjennomfører om sommeren. Flyet hadde et mannskap på 3 og plass til inntil 17 passasjerer, men det er fortsatt ubekreftet hvor mange passasjerer som var ombord. Tidligere på dagen hadde et annet småfly styrtet i samme område noe som førte til en viss forvirring i de første nyhetsrapportene. Vraket av HB-HOT ligger på ca 2540 meters høyde ved Martinsloch på vestsiden av fjellet. Det er ikke meldt om overlevende.

Junkers Ju 52 med kallenavn «Tante Ju», var et kombinert passasjer- og transportfly produsert 1932 –1949. Prototypen fløy første gang 13. oktober 1930. Opprinnelig var flyet tyeghnet med en motor, men det viste seg å være for lite kraft, så en forbedret modell med tre motorer ble raskt introdusert. Den karakteristiske boksformen av korrugert metall var nyskapende da flyet kom.

I utgangspunktet var flyet ment å være et frakt- og postfly. Men med 15-17 sitteplasser ble flyet populært som passasjerfly hos tyske Lufthansa og Junkers fikk bestillinger fra land i Syd-Amerika, Syd-Afrika og flere land i Europa. I Norge bestilte Det Norske Luftfartselskap (DNL) i 1935 tre fly med flottører.

Produksjonen av Ju 52 opphørte i Tyskland i 1945, men fortsatte i Frankrike og Spania frem til 1949. Det ble tilsammen bygget 5 415 Ju 52. Av disse ble 400 bygget i Frankrike og 170 i Spania.

Etter gårsdagens ulykke er det kun 7 flygedyktige eksemplar igjen, og av disse er 4 produsert i Spania etter krigen. Flyet som forulykket var tyskbygget og hadde fortsatt de originale BMW-motorene. men hadde vært gjennom mange grundige restaureringer og var etter alt å dømme i fremragende mekanisk hold.

Det er for tidlig å skulle spekulerer i årsaken. En tidlig teori gikk på et luftstrekk over dalen der flyet passerte, men siden vraket ligger neste 300 høydemeter høyere enn strekket er det usannsynlig. Ulykken skjedde like ved Martinsloch, som er et hull i fjellet (a’la Torghatten) og et vanlig innslag på sightseeingturer. men for å få sett hullet må flyet være på høyde med hullet. Det har vært varmt også i Sveits de siste ukene, og siden varm luft er tynn luft, kan de ha påvirket flyets evne til å stige, og tak. Det er ventet mer informasjon etterhvert som etterforskningen fortsetter.

Kilder
The Aviation Herald
20 minuten (de)

Bilder
«HB-HOT i tidligere fargeskjema» via Wikimedia Commons
«Vraket av HB-HOT på Piz Segnas» via 20min