Leselystig 25: Fighter Pilot


Sommerferie er en gylden anledning til å lese for moro skyld. Noe skal man jo gjøre enten man soler seg eller kryper inn i skyggen av en parasoll. De som følger meg på Instagram vet at jeg bestilte litt ekstra sommerlektyre fra Book Depository før jeg tok ferie, og dette er den første av de tre bøkene.

Fighter Pilot

Paul Richey
The History Press Ltd – 2016 Stroud (Første gang utgitt 1941 av B.T.Batsford Ltd.)
ISBN: 9780750962353- 216
 s. Paperback – Eng.
(Ca. 80- NOK fra bookdepository.com)

Boken bygger på dagboka 23 år gamle Flying Officer Paul Richey i RAFs 1 skvadron startet når han landet i Frankrike i 1939 som del av den britiske ekspedisjonsstyrken til Frankrike.

Richey vervet seg til i RAF i 1937 og ble fordelt til 1 skvadron, som fløy Hawker Fury’fly. Etter fullført opplæring sluttet han seg i mars 1939 til skvadronen som i mellomtiden hadde konvertert til det nye, raske monoplanet Hawker Hurricane, på Tangmere.

De nye flyene er knapt tørre i lakken når den lille britiske delegasjonen kort tid etter at krigserklæringen,  ankommer Vassincourt i Frankrike den 8. september, i det som skulle bli kjent som «The Phony War».

Mellom krigsutbruddet og Polens kapitulasjon, og 10 mai 1940 var det nemlig en utstragt skyggeboksing mellom det to sidene. Pilotene tiL RAF forsøker å holde seg aktive med trening og opplæring, samtidig som de knytter vennskapsbånd med sine franske verter.

Det er skrevet mye om hvordan de allierte forberedte seg på å vinne forrige krig, den 1. verdenskrig, uten å ta hensyn til hva 20 år med teknologiske nyvinninger betydde for hvordan slaget ville stå.

Planen var at de britiske jagerskavdronene skulle dekke de britiske bombeflyene på tokt, mens franske jagere skulle stoppe tyske bombetokt. I praksis var det umulig å forvare de britiske bombeflyene som var helt uegnet for oppgaven de skulle løse, de franske styrkene hadde store problemer med både å stoppe bombere, og gi nærstøtte til den franske hæren, mens de britiske jagerne patruljerte og plukket ned et og annet rekognoseringsfly.

Fortsatt var det et skinn av ridderlighet over luftkrigen. En av de første tyske pilotene som blir skutt ned, blir invitert på bankett før han overleveres til franske fangevoktere, og de unge pilotene ser frem til å måle krefter med Luftwaffe.

Men når demningen brister og krigen virkelig starter, kommer det fort til denne konklusjonen at «denne gangen er det ikke tyskere vi kjemper mot, men nazister

Som kjent var det ikke lenge etter at krigen blusset opp og den tyske blitzkrieg fikk vist seg frem i all sin grufulle effektivitet, og det britiske felttoget ble en desperat kamp for å redde troppene via Dunkirk.

Siden Richey hadde blitt såret i sin siste trefning hadde han et mellomspill på et fransk sykehus, så et amerikanskdrevet hospits, før han kom tilbake til England.  Mens han gikk rekonvalesent, jobbet med utdanning av et nytt kull piloter og gikk glipp av hele slaget om Storbritannia, redigerte han også dagboken til et manuskrip som ble gitt ut i 1941, og øyeblikkelig ble en suksess. Britiske lesere slukte alt de kom over om «The Few» som hadde redde øya fra invasjon.

Boken er en underholdende og lettlest dokumentar, om et kapittel i krigshistorien som ikke er så godt kjent. Som Times Literary Supplement omtaler boken:

En oversett klassiker.

Vurdert av 106 lesere til 4.13 stjerner av 5 mulige på Goodreads

Bilder:
«Hurricane Mk1, RAF serial R4118, squadron code UP-W, UK civil registration G-HUPW, at the Royal International Air Tattoo, Fairford, Gloucestershire, England.» fotograf: Adrian Pingstone / Public Domain