Et byggesett blir født


Har du noen gang tenkt på hvordan et byggesett egentlig lages?  Altså ikke selve de fysiske delene, for de støpes selvsagt i metallformer under høyt trykk på en eller annen fabrikk, men selve modellen som skal bygges av delene.

Forsvarets forum postet nylig en artikkel om Airfix’ besøk hos Flysamlingen på Gardermoen. Jeg lurer på om artikkelen kanskje bygger på et besøk for noen år siden, for Airfix ga ut sin nye modell av en Heinkel He 111P-2 basert på den restaurerte Heinkelen til Flysamlingen, i 2015.

I IPMS (International Plastic Modellers’ Society) Norge’s Facebookgruppe var det noen som reagerte på at FF omtalte byggesett som «leiketøy for vaksne». Altså ikke at det er leketøy,  det var nok heller å bli omtalt som «voksen» om fikk en del gråhårede herre til å rynke på nesen. Når man setter seg ved arbeidsbenken returnerer de fleste modellbyggere innimellom tilbake til de er ca 10 år gamle og har spart opp ukepengene for å kjøpe en ny Messerschmitt eller Sherman…

Det er også et spørsmål om ikke modellbygging har fått sin renessanse blant yngre,  ikke minst via spill som «World of Tanks» og byggesett basert på populære anime-serier eller Star Wars.

Likevel er det jo «klassiske» byggesett som fortsatt dominerer, og da er produsentene i stadig større grad avhengig av samarbeid med museum og samlinger for å lage mikrometerpresise lasermålinger som utgangspunkt for CAD-prosessen med å dele opp modellen i byggbare deler.

Heinkelen til flysamlingen ble bygget i 1938 med Werk.Nr.1526, og har kjennetegn 5J+CN. Flyet tilhørte 5. staffel i  Kampfgeschwader 4 ”General Wever», (det karakteristiske røde våpenskjoldet til enheten er godt synlig på siden av flyet.)

Tidlig om morgenen 26. april 1940 lettet 5J+CN og to andre He 111P-2 fra Fornebu for et  «væpnet oppklaringstokt». I praksis et sveip uten klart definerte mål, men med mulighet til å foreta støttebombing ved fronten der det var behov. Over Romsdalsfjorden ble 5J+CN truffet i høyre motor av luftvernild fra den britiske krysseren HMS Manchester, men uten at besetningen merket noe. Flyene fortsatte til Åndalsnes, hvor 5J+CN slapp bombelasten over jernbanestasjonen.

Umiddelbart etter ble de angrepet av Blackburn Skua fly fra 801 Squadron Fleet Air Arm som opererte fra hangarskipet HMS Ark Royal. To av de tyske bomberflyene kom seg uskadet unna, men i luftkampen som fulgte ble en av besetningen på 5J+CN drept, en såret og flyet så skadet at flygeren måtte nødlande i fjellet ved Digervarden sør for Lesjaskog.

Etter nødlandingen lå 5J+CN nærmest urørt under krigsårene, oppdaget bare av ganske få. Men senere gjorde både lokalbefolkningen og suvenirjegere solide innhogg. Etter innspill fra Norsk Flyhistorisk Forening, ble vraket berget i 1976 og fraktet til Gardermoen. Der begynte et møysommelig og langvarig oppbyggingsarbeid inntil 5J+CN nå er restaurert i tilnærmet original stand. Nettopp den originale standen gjør flyet attraktivt for modellprodusenter, siden de kan være relativt sikre på å ikke få feil data.

Når Heinkelen ble gitt ut skapte det naturligvis interesse hos modellbyggere.  Det som skapte noen kommentarer var at flyet hadde svarte spinnere,  slik det er restaurert, når det vanligvis ville vært Staffel-fargen (rød) eller RLM 70 (den samme mørkegrønne fargen som propellene). Men som noen sa, de er utvilsomt svarte i dag, så om noen kritiserer det si at du har bygget en modell av flyet slik det står i dag!

Når vi først er inne på modellbygging må jeg også komme med en podcast-anbefaling: On The Bench – A scale model podcast. Vertene er Dave, Ian and Julian, tre blide australiere i sin beste alder, som også ofte har besøk av gjester som er spesialister på den enkelte episodens hovedtema. Det kan være alt fra skipsmodeller, til scratch-bygging til å bygge modeller i stor skala. I tillegg pleier de å diskutere hva hver enkelt har på benken for tiden, og de går gjennom nye sett som er gitt ut eller annonsert siden sist.  I spedd typiske australske problemer, som at en liten biltur med familien tar 7 timer hver vei, at det er for varmt til å male med akrylfarger når det er 40 grader i skyggen, og at alle småkryp i Australia kan drepe deg. Facebooksiden deres er verd en titt.

Bilder
«Oppmåling på Gardermoen» ©Robert Eik/Forsvarets Forum / Fair Use
«Airfix kit A06014 box top» ©Airfix / Fair Use 
«Heinkel He111P-2» ©Flysamlingen – Forsvarets museer / Fair Use
«Airfix kit A06014 painting instruction» ©Airfix / Fair Use