Polikarpov I-16, Type 18


Det er nesten synd å si det, men det er nesten nøyaktig ett år siden sist jeg gjorde ferdig en flymodell nå. Jeg kan love at det ikke blir like langt opphold til neste.  Det er definitivt ikke byggesettet sin skyld, for den har vært en fryd å jobbe med.  Det er mer av det virkelige liv innimellom stjeler litt mer tid enn ønskelig.

La oss ta en titt på hva jeg har skapt denne gangen.

Flyet

 

 

Polikarpov I-16 var et sovjetisk kampfly med revolusjonerende design; Det var verdens første lavvingete monoplanjagerfly og understell til å felle inn som oppnådd driftsstatus. I-16 ble introdusert på midten av 1930-tallet og dannet ryggraden av Sovjets luftsstyrker i begynnelsen av andre verdenskrig. Den lille jagere som ble kalt Ishak («eselet») av sovjetiske piloter fordi uttalen av ordet er veldig nært den russiske uttalen av betegnelsen «I-16». Det var fremtredende i den andre kinesisk-japanske krigen, slaget ved Khalkhin Gol og den spanske borgerkrigen. Der ble flyet kalt Rata («rotta») av nasjonalistene eller Mosca («flua») av republikanerne. Det finske kallenavnet var Siipiorava («flygeekornet»).

Flyet hadde mange undertyper, og det er en viss flytende overgang mellom dem.  Type-18 var utstyrt med en Shvetsov M-62 motor på 830 hk og var bestykket med fire 7.62 mm (0.30 in) ShKAS maskingevær, to i vingen og to montert over motoren, synkronisert med propellen.

Totalt ble det bygget  8,644 eksemplar i perioden 1934 til 1942, og de siste ble pensjonert tidlig på 50-tallet av det spanske luftforsvaret. Det er fortsatt en del som er i flygedyktig stand og kan sees på flyshow hvert år.

Byggesettet

Eduards serie med I-16 fly startet i 2006, men holder seg fortsatt utmerked.  Ikke tegn til flash eller synkemerker. Denne versjonen, No8465, ble utgitt i 2013 og er en Weekend-editon, Eduards betegnelse på byggesett uten PE om med bare ett eller to profilvalg. I dette settet er det kun en profil.Byggesettet

  • Bortnummer «Gul61», 286 IAP, Leningrad-fronten 1942.

Dette er Eduards «Polikarpov I-16 – Type 18» men de seks støpetrærne er identiske med deres «Type 24» byggesett. Riktignok inneholder de flere valgfrie deler, men disse er hovedsakelig rettet mot tidligere I-16-varianter, og ikke de mer subtile forskjellene mellom Type 18 og Type 24. Instruksjonene gjør det klart at braketten for våpenkamera som er montert på Type 24, ikke skal brukes på type 18, men nevner ikke at radioluken på styrbord side av flykroppen ikke er korrekt for den tidligere versjonen, som ikke hadde radio. Heldigvis er luken representert som et hevet felt, som var enkelt å slipe ned.

Instruksjonene ber deg også montere på et bakhjul, som i kombinasjon med byggesettets styrbord cockpitdør tilsvarer en modell av en Type 18 sent i produksjonen.  Jeg fant ikke noen referansebilder av «Gul 61» så jeg aner ikke om det var et fly produsert tidlig eller sent i serien av Type 18. Så jeg fulgte bare instruksjonen.

Motoren (del F7) er representert av en  skive med halvsylindere og er generisk for alle Eduards I-16-sett; Det er ikke noe forsøk på å skille mellom Type 10s M-25-motor, Type 18-M-62 eller Type 24s M-63. Svært lite av motoren er synlig bak motordekselet uansett så dette er et akseptabelt kompromiss.

Som sagt er det en del valg mellom ulike deler som tilsvarer ulike versjoner av I-16, så det lønner seg å dobbeltsjekke at du monterer korrekt del.

Det byggesettet ikke inneholder er setebelter, men det var ikke spesielt vanskelig å lage en grei approksimasjon av maskeringstape og stukket støpetapp.  Det er ikke mange dekaler, men du får valget mellom «61» tallene med og uten skygge-effekt. (Begge deler ble brukt av det russiske flyvåpenet.) Dekalene er kun merket med Eduard som produsent, men de oppførte seg eksemplarisk.

Utover det er mitt eneste tips at du ikke trenger legge mye arbeid i dashbordet siden det er usynlig når du setter sammen flykroppen. På mitt eksemplar løsnet det underveis og ble plukket ut med en pinsett, uten at det bekymret meg.

Modellen


Modellen er malt i farger fra Citadel og Vallejo, og jeg la til noen tydlige eksosflekker med løspigment, siden russisk drivstoff ikke akkurat var kjent for å være toppkvalitet på dette tidspunktet i krigen.

Bilder
«Polikarpov I-16 at EAA AirVenture Oshkosh « D. Miller – Flickr via Wikipedia / CC BY 2.0
«Eduart kit 8465 – boxtop» Eduard / Fair Use
Øvrige bilder – undertegnede