Flydagen 2018 – del 1


Et av de største årlige luftshowene i Norge er Flydagen på Kjeller flyplass. I år var det søndag 3. juni som var datoen, og de kunne ikke hatt mer flaks med været.

Det var nesten for varmt, med opptil 32º C i skyggen, men så lenge man husket å smøre seg godt med solkrem og drikke masse vann var det egentlig ikke noe problem. Speaker var nøye på å minne publikum om å drikke mye, huske å ha noe på hodet, og generelt passe på. Noen trakk sågar inn i skyggen under nærmeste vinge! Arrangørene skal også ha pluss i boka for flere gratis vannstasjoner.

En annen utfordring varmen ga var at det ga en viss heteflimmer i lufta så en del bilder ble litt kunstneriske.  Men jeg har sorter ut noen som ikke ble så verst, og tenkte å spre dem ut over i tre deler, hvorav denne er den første.

Først noen ord om Kjeller. Kjeller var Norges første militære flyplass (Sola, Stavanger lufthavn, er Norges eldste sivile lufthavn). Den første flyturen fra Kjeller fant sted 21. september 1912, noe som gjør at Kjeller flyplass er en av verdens eldste flyplasser. Flyplassen eies av Forsvarsbygg og drives av Forsvarets logistikkorganisasjon. Forsvaret benytter i hovedsak flyplassen for fly og helikoptre som skal til og fra vedlikehold hos AIM Norway (Aerospace Industrial Maintenance Norway AS, et statsforetak opprettet i 2011 for å drive reparasjon og vedlikehold på forsvarets flypark).

For to år siden vedtok Stortinget at flyplassen skal legges ned innen 2023, til fordel for næringsutvikling og boligbygging. Heldigvis er det mange som kjemper for å endre de planene. Kjeller er base for mange småflygrupper og for mange veteranfly. Målet er å forsøke å bevare flyplassen som det kulturhistoriske minnet det er, og sørge for at det blomstrende flymiljøet kan fortsette i uoverskuelig fremtid. At flyplassen er den viktigste arbeidsgiverne i Skedsmo kommune er heller ikke helt uvesentlig.  Selv om jeg også skjønner at en flyplass tett omkranset av boliger ikke er særlig egnet for tungt vedlikehold på moderne jetjagere!

Nok skravel, over til bildene!

Litt av sjarmen med flyshow er at mange av flyene er parkert på publikumsområdet før og etter de skal i lufta, så man får anledning til å ta en nærmere titt. Her på LN-PFX, en Canadian Car & Foundry Harvard IV. En canadiskbygget versjon av North American T-6 Texan, bygget i 1952. Totalt ble 15,495 T-6 bygget før, under og etter andre verdenskrig.  Typen er nok mest kjent under det britiske navnet «Harvard».

En annen gammel traver som bor fast på Kjeller om sommeren er LN-WNB, en Max Holste MH1521 Broussard. Dette er et fransk flerbruksfly fra tidlig 50-tallet. Motoren, en Pratt and Whitney Wasp Junior på 450 hester, laget skikkelig buldrelyd. Flytypen var i bruk helt opp til 80-tallet og er et relativ uvanlig fly, da bare snaut 400 eksemplarer ble produsert.

De som ville, og kunne bla opp pengen, kunne enten ta en rundtur over området i helikoper, eller mer spennende i LN-TSN, en Noorduyn UC-64A Norseman Mk. IV bygget i Canada i 1944. I likhet med LN-TEX over er flyet operert av Norwegian Spitfire Foundation.

LN-KAY er en De Havilland DH82A Tiger Moth. Hun ble opprinnelig bygd i England i 1941 og tjenestegjorde i RAF, før det havnet i Sverige. Dette er en ulykkesfugl som har opplevd ground loop, nødlandinger og krasjlandinger. I 1990 totalhavarerte flyet, men det er møysommelig reparert, og er nå malt i norske farger. I bakgrunnen skimtes den røde LN-ADC. Hun er også en DH.82A Tiger Moth men litt eldre enn sin søster, bygget i 1935.

LN-KFM er Norges eldste fly som fortsatt er flygedyktig. Hun er en De Havilland DH.60 (Standard) Moth, bygget i 1929. Høsten 1929 vant dette flyet konkurransen The Western Australian Centenary East-West Contest mellom Sydney og Perth på tiden 22 timer 50 min 23 sek med Hereward de Havilland ved spakene.

AIM Norway holder til på Kjeller så selvsagt var en F-16 utstilt. «691» er en General Dynamics F-16B . Denne toseteren ble levert i 1983, da som en Block 15D, men er senere oppgradert til Block 20 MLU.

LN-WNO er en Cessna L-19E-CE Birddog bygget i 1957. Dette lette observasjonsflyet er en militær utgave av det sivile Cessna 170.

Det er ikke bare gamle fly som får visst seg frem. LN-AAA er et eksempel på fremtidens private forretningsfly. Pilatus PC-12 er et sveitsisk fly som både er stille, økonomisk og har utrolige STOL (Short Take Off and Landing) egenskaper. Flyet er dessuten et populært fly for de «flygende doktorene» til Royal Flying Doctor Service of Australia.

LN-FTX, en Boeing PT-17 Stearman fra 1943, viser seg frem. Dette var et amerikansk skolefly som svært mange amerikanske piloter under andre verdenskrig lærte å fly på.

Neste steg på skolefly-stigen kunne være en Fairchild PT-19 Cornell. LN-BIF ble bygget i 1944 og er malt i fargene til den legendariske norske flygerskolen «Little Norway».

Jeg runder av del 1 med et bilde av LN-RAP. En Piper L-4J Grasshopper fra 1944 i kledelige invasjonsstriper. Flytypen ble døpt «Grasshopper» fordi de kunne ta av fra den minste gressflekk, og var en militærversjon av det sivile flyet Piper J3 Cub  I likhet med den litt mer moderne Birddog’en over var dette et observasjonsfly, med oppgaver som ildledning, speiding og liason-flyging.