Forloren fugl i ørkenen


Det lønner seg(?) å være medlem av mange underlige Facebook-grupper. Da tenker jeg ikke på dritt som «Bilen i Oslo» eller «Vi som liker Donald Duck Trump».  Men grupper som handler om modellbygging.

Når det ikke går en kule varmt hver gang noen bringer på bane hva som er «riktig farge» på et eller annet, eller en nykommer undrer seg over hvorfor det er så populært å bygge modeller av tyske fly og stridsvogner*, så dukker det opp gamle arkivbilder eller interessante nyhetssaker. Gjerne sporet fra en eller annen enda mer obskur Facebookside, eller utenlandske medier.

(* For de som lurer: Nazi-Tyskland satte et enormt utvalg fantasifulle design i produksjon når de ble desperate, og de hadde mange fargerike kamuflasjemønstre.  En fin variasjon fra ensfarget amerikansk Olive Drab eller russisk 4BO-grønn)

Forleden dukket bildet over opp i en slik gruppe, opprinnelig postet av Facebookprofilen til Al Alameen Military Museum i Egypt.

Et kjapt reversert bildesøk avslørte flere bilder, og en artikkel fra 2012…

Artikkelen var riktignok i den ikke alt for troverdige blekka Daily Mail, men det virker som om de har OK kilder, og jeg fant og saken omtalt i The Telegraph.

Flyet er, som de fleste (hehe) kan se en Curtiss P-40 Warhawk.  Eller som RAF kalte modellene fra P-40D og utover Kittyhawk.

Flyvraket ble oppdaget av et polsk oljeselskap som var på en ekspedisjon litt utenfor allfarvei, og hadde tilsynelatende ligget uforstyrret i 70 år. Egyptisk militære ankommet og sikret seg alle våpen og ammunisjon, mens selve plasseringen av flyet ble forsøkt holdt skjult, for å unngå at souvenirjegere skulle ribbe vraket mens man vurderte om det burde berges og restaureres.

Den 28 juni 1942 tok to Kittyhawker fra RAFs 260 Sqn av fra en flybase i Egypt.  Det var et rutinemessig transportoppdrag der flyene skulle fraktes fra en base til en annen for reparasjoner.  Vi vet ikke hvorfor, men ett av flyene, ført av 24 år gamle Flight Sergeant Dennis Copping, kom ut av kurs.

Det endte med at han foretok en kontrollert nødlanding i ørkenen, antagelig når drivstofftanken gikk tom.  Men det var over 30 mil  fra nærmeste bosetning, og den unge tannlegesønnen fra Southend omkom utvilsomt i den ugjestmilde Sahara-heten. Flere benrester ble funnet innenfor en radius av 10 km fra vraket, men så vidt jeg kan finne ble aldri noe lik endelig identifisert.

Her til lands er de fleste flyfunn vrak som har ligget i kalde innlandssjøer, gjerne i fjellheimen, men når det kommer til å skape slike tidskapsler kan få miljø måle seg med et tørt ørkenklima.

Bilder av vraket: ©Jakub Perka/BNPS via Daily Mail.
Arkivbilder: ©BNPS via Telegraph