Arkivfoto 031– [Ausschiffung in Drontheim]



Denne gangen skal vi til mer hjemlige trakter, med et arkivfoto i et uvant format.

For en tid tilbake så jeg noen poste en fargelagt utgave av bildet på Facebook, men jeg holder meg til originalen.

Original bildetekst var «Heavy cruiser Lützow» – men den uferdige tunge krysseren Lützow hadde blitt solgt til Sovjetunionen i februar 1940. Det fantes riktignok en Lützow i Kriegsmarine i 1940, men det var det tidligere Deutchland, et lommeskip av Deutchland-klassen. Det ble døpt om til Lützow da navnet ble ledig, etter sigende fordi Hitler var overtroisk, og ikke ville ha et krigsskip oppkalt etter selve nasjonen Tyskland.

Den eneste tunge krysseren som landet tropper i Norge i 1940 var Admiral Hipper, søsterskipet Blücher, hadde for lengst hadde lagt seg til ro på bunnen av Oslofjorden da bildet ble tatt i Trondgeim i morgentimene 9. april 1940.  Det siste skipet av Hipper-klassen til å se tyske tjeneste var Prinz Eugen men hun ble ikke tatt i kommisjon før i august 1940.

Legg merke til skadene på styrbord side av baugen av Admiral Hipper, skader hun fikk på overfarten fra Tyskland. På vei opp langs norskekysten ble Admiral Hipper, som var flaggskip for gruppe 2 som skulle ta Trondheim, beordret til å endre kurs for å finne destroyeren Bernd von Arnim. Destroyeren hadde falt bak gruppe 1 – gruppen som var på vei mot Narvik. I tåken hadde nemlig den tyske destroyeren møtte den britiske destroyeren HMS Glowworm; de to destroyerene utvekslet ild til Bernd von Arnims øverstkommandøren ba om hjelp fra Admiral Hipper. Når hun ankom ble Admiral Hipper i utgangspunktet feilidentifisert av Glowworm som et vennligsinnet fartøy, noe som tillot det tyske skipet å lukke avstanden og åpne ild først. Admiral Hipper regnet salve etter salve over Glowworm og scoret flere treff. Glowworm forsøkte å flykte, men da det ble tydelig at hun ikke kunne unnslippe den forfølgende krysseren, snudde hun mot admiral Hipper og fyrte av en spredning med torpedoer, som alle bommet. Den britiske destroyeren scoret ett treff på Admiral Hipper’s styrbord baug før et rorfeil satt skipet på et kollisjonskurs med den tyske krysseren. Kollisjonen med Glowworm rev av 40 meter  av Admiral Hippers panserbelte på styrbord side, i tillegg til skipets styrbord torpedo-batteri. Mindre lekkasjer forårsaket en fire graders slagside til styrbord. Glowworms kjeler eksploderte kort tid etter kollisjonen og førte til at hun sank raskt. 40 overlevende ble plukket opp av Admiral Hipper, før hun fortsatte kursen mot Trondheim.

I tillegg til de tre skipene Admiral Hipper, Blücher og Prinz Eugen var det altså Lützow, som ble solgt til Sovjetunionen. Hun ble først omdøpt til Petropavlovsk, men var fortsatt ikke ferdig da Tyskland invaderte Sovjetunionen i juni 1941. Likevel deltok skipet kort i forsvaret av Leningrad ved å gi artilleristøtte til de sovjetiske forsvarere. Hun ble kraftig skadet av tysk artilleri i september 1941, sank i april 1942, og ble hevet i september 1942. Etter reparasjoner ble skipet omdøpt til Tallinn og brukt i den sovjetiske motoffensiven som brøt blokaden av Leningrad i 1944. Etter slutten av krigen ble skipet brukt som en stasjonær treningsplattform og som flytende kaserner før de ble brutt opp for skrap en gang mellom 1953 og 1960. (Men først etter å ha fått sitt fjerde navn i karrieren: Dniepr.)

Lützow/Petropavlovsk var teknisk sett det femte skipet i klassen. Det fjerde var døpt Seydlitz. Kjølen ble lagt ned i desember 1936 og skipet sjøsatt i januar 1939, men utbruddet av andre verdenskrig reduserte fremdriften og byggingen ble endelig stoppet sommeren 1940 da hun var omtrent 95 prosent fullført. Det uferdige skipet forble liggende ved kai hos verftet Deutsche Schiff- und Maschinenbau i Bremen frem til mars 1942. Da bestemte Kriegsmarine seg for fremover kun å konsentrere seg om hangarskip fremfor konvensjonelle slagskip. De begynte byggingen av fire planlagte hangarskip av Graf Zeppelin-klassen.

Seydlitz var blant de fartøyene som ble valgt for konvertering. Omdøpt til Weser, skulle skipet etter planen ha hatt en styrke bestående av 1o Messerschmitt Bf 109T jagere og 10 Junkers Ju 87C stupbombere. Arbeidet ble imidlertid ikke fullført, og det ufullstendige fartøyet ble slept til Königsberg hvor hun til slutt ble senket med overlegg.

Vraket ble beslaglagt av den fremrykkende sovjetiske hæren og det ble en kort stund vurdert å heve det. Formålet ville være å kannibalisere det for reservedeler nødvendig for å fullføre søsterskipet Lützow/Petropavlovsk. Denne planen ble forlatt, og skipet ble i stedet brutt opp som skrapmetall.

Blüchers skjebne burde være kjent, men hva skjedde med Admiral Hipper og Prinz Eugen?

Prinz Eugen var ett av de to tyske overflate-krigskipene som overlevde krigen.  Sammen med den letter krysseren Nürnberg, ble hun eskortert til Storbritannia før hun ble overlevert til USA som del av krigsbyttet de hadde krav på.  Hun endte sine dager som mål under atomprøvesprengingene på Bikini-atollen i 1946.

Admiral Hipper hadde flere besøk i Trondheim under krigen. I 1942 ble hun fast stasjonert i Norge som ledd i forsøkene på å stoppe de britiske konvoiene til Murmansk.  Det var ingen ubetinget suksess, og i februar 1943 ble hun dekommisjonert da hun returnerte til Tyskland for reparasjoner. Det var ledd i en forbannet Hitlers forordning om å avvikle overflate-marinen, etter mange skuffelser.  Han ble overtalt til å omgjøre ordren, men Admiral Hipper skulle aldri mer seile aktivt. Selv om hun teknisk sett var under reparasjon, var den mangel på både materialer og arbeidere, og gastene ble tatt i bruk for å styrke det tyske forsvaret på Østfronten.

I januar 1945 var de sovjetrussiske styrkene kommet så nærme Gothafen der hun lå i dokk, at det ble nødvendig å flytte henne til Kiel, selv om hun bare hadde en fungerende turbin. Natt til 3. mai 1945 ble så verftet i Kiel bombet av RAF og Admiral Hipper kraftig skadet,  og senere på dagen ble hun senket ved fortøyningsbøyen. Etter krigen ble hun hevet, og brutt opp for skrapmetall, og i dag er det kun skipsklokken som er igjen.  Den er i dag  ved Laboe Naval Memorial nær Kiel, der også en av propellene til Prinz Eugen er stilt ut.

 

Bilder
«Heavy cruiser Admiral Hipper landing troops in Norway in 1940″  Bundesarchiv, Bild 101I-757-0038N-11A / Lange, Eitel / CC-BY-SA 3.0

«The Graf Zeppelin moored at Stettin, mid-1941″  Bundesarchiv, Bild 134-B0676 / CC-BY-SA 3.0
«USS Prinz Eugen moored in Bikini Atoll during Operation Crossroads June 14. 1946» U.S. National Archives and Records Administration / Public Domain