Velkommen hjem Lynet!


Dagen alle fly- og forsvarsinteresserte var omsider kommet: De første Lockheed Martin F-35A Lightning II  på norsk jord landet på Ørland flystasjon klokka 15.58 fredag 3. november. Det var flyet AM-9 som fikk æren, tett fulgt av AM-8 og AM-10 i løpet av et par minutter.

Flyene tok av fra Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas klokka 06.35 fredag norsk tid, og brukte dermed ca 9,5 timer over Atlanteren.  Noen synes det hørtes mye ut, men de har tydeligvis ikke skjønt at et slik kampfly ikke har en slik rekkevidde på interne tanker.  De hadde derfor følge av tankfly fra USAF, og holde dermed en bedagelig marsjfart, omtrent som et vanlig passasjerfly.  Ikke så rart siden tankfly gjerne er bygget med utgangspunkt i et sivilt passasjerfly.  USAF operere to typer tankfly i dag: Boeing KC-135 Stratotanker som bygger på samme prototype som Boeing 707, og McDonnell Douglas KC-10 Extender som er en militær utgave av McDonnell Douglas DC-10.

F-35 flyene fløy over dammen med amerikanske piloter og amerikanske kjennetegn, fordi de formelt sett blir overtatt av Luftforsvaret neste fredag. Det var også grunnen til at de ble eskortert i norsk luftrom av en av vår gamle F-16A.

Trioen som landet er ikke de første norske F-35A,  vi har alt syv stykker (AM-1 til AM-7) i USA. Der vil de bli værende til bruk som skolefly for norske jagerpiloter. Likevel er det en stor begivenhet i Luftforsvarets historie og medieoppmerksomheten har vært formidabel. Nesten like formidabel som all kranglingen i forkant.  Forsvaret oppsummerte det vel kanskje best når de skrev det slik: «Fremtiden har landet.»

Bilder:
«F-35 i formasjon med F-16» Helge Hopen, Forsvaret
«U.S. Air Force F-35A Lightning II  from the 58th Fighter Squadron, 33rd Fighter Wing, Eglin AFB» Master Sgt. Donald R. Allen, U.S. Air Force (Released in Public Domain)