Nede på bunnen av den mørke fjord


NRK Trøndelag kunne nylig fortelle at under testing av et nytt ekkolodd på en morenerygg mellom Midtsand og Skatval i Trondheimsfjorden i mai i år fant NGU (Norges geologiske undersøkelse) noe mer spennende enn bare tomme brusflasker, gamle fiskesluk og forskremt lusuer (Sebastes viviparus).

De fant nemlig et over 70 år gammelt flyvrak!

Flyet var mest sannsynlig en av tre Arado Ar 196 sjøfly som ble senket i fjorden utenfor Hommelvik etter krigen. Selv etter 70 år i saltvann er det mulig å gjenkjenne vrakrestene som et fly, men de er nok for lengst for angrepet av sjøvannet til at det er noe poeng i å forsøke seg på en berging.  Siden vraket ligger på 55 meter er det for dypt for vanlige sportsdykkere også, men undervannsbildene er jo flotte da.

Arado Ar 196 var et lavvinget monoplan bygget av den tyske firmaet Arado Flugzeugwerke, Warnemünde. Prototypen fløy første gang i mai 1937. Året etter ble flyet kåret  som vinner av en plan- og designkonkurranse utlyst av RLM, og ble det standardflyet til Kriegsmarine (tyske marinen) i hele andre verdenskrig. Den viktigste rollen var rekognosering, enten fra større krigsskip (der det ble skutt ut fra en katapult, kunne lande ved siden av skipet, og heises ombord igjen etter fullført oppdrag) eller fra baser langs sjøen.  Totalt ble det bygget 541 eksemplarer mellom 1938 og 1944.

Den første Arado Ar 196 til å falle i allierte hender var et fly hjemmehørende på den tyske krysseren Admiral Hipper. Det ble tvunget ned i Lyngstad, Eide, av ett Marinens Flyvebaatfabrikk MF11-sjøfly tilhørende i Trøndelags marinedistrikt ved daggry den 8. april 1940, før det tyske felttoget mot Norge egentlig hadde startet . Etter å ha blitt slept til Kristiansund av torpedoboten HNoMS Sild, ble den brukt mot sine tidligere eiere, med hastig påmalte norke kjenningstegn. Klokka 03:30 den 18. april ble Aradoen evakuert til Storbritannia av en pilot fra den kongelige norske marines flyvåpen. Flyet ble kort etterpå krasjet av en britisk pilot mens det var på transitt til Helensburgh Naval Air Base for testing. Ved slutten av krigen var minst et flygedyktig Arado Ar 196 etterlatt på en norsk flyplass og det ble tatt i bruk som et liaison- og  transportfly på Vestlandet av Luftforsvaret i årene etter krigen.  Flere andre tyske fly som hadde blitt etterlatt var i en slik stand at man bare kvittet seg med dem, enten ved å senke dem i sjøen, eller ved å grave dem ned i fyllinger.

I dag er det bare en liten håndfull Ar 196 fly igjen.  Flymuseet på Sola har flykropp-rammen til en Ar 196A-2 som var ombord i Blücher da hun ble senket, på utstilling. I tillegg er det tre andre bevarte museumseksemplar. Flyet i Trondheimsfjorden er forøvrig ikke det eneste Arado-vraket i Trondheimsområdet. Det ligegr også en Ar 196 i Jonsvannet, men da det styrtet i 1940 omkom besetningen, så det er i dag klassifisert som en krigsgrav og dermed fredet.

Bilder
«Norwegen.- Seeflugzeug Arado Ar 196 wird verladen – 1942» Bundesarchiv, Bild 101II-MW-6081-11 / Schöppe / CC-BY-SA 3.0
«A German Arado Ar 196 float plane is catapulted from a German warship during the Second World War.» U.S. Naval History and Heritage Command / Public Domain
«Frankreich.- Kreuzer «Admiral Hipper», Bordflugzeug Arado Ar 196 auf Katapult – 1941″ Bundesarchiv, Bild 101II-MW-1949-03 / Hipper / CC-BY-SA 3.0