Arkivfoto 028 – [Death from Below]


Gårsdagens arkivbildet var en sober påminnelse om at det ikke var risikofritt å fly bombetokt i tett formasjon. Dagens bilde viser noe som nok flere forbinder med luftkrigen: Flak!
Navnet Flak kommer av tysk Flugabwehrkanone, «kanon til forsvar mot fly». Britene kalte slike luftvernkanoner AA eller Ack-Ack (etter det gamle britiske fonetiske alfabetet A=Ack) etter Anti-Aircraft gun, men USAAF brukte flak som semi-offisiell betegnelse.

 

 

Det uheldige flyet er Boeing B-17G-15-BO 42-31333  LG-W «Wee-Willie», 322rd BS, 91st BG

Bildet er tatt 8. april 1945 over Kranenburg, Tyskland. Flyet fikk en direkte treffer mellom skroget og motor #2 av det som mest sannsynlig var en 88 mm granat. Det forårsaket en massiv brann som svekket vingefestet så hele vingen ble revet av og forårsaket en styrt. Bare piloten, løytnant Robert E. Fuller, overlevde, og han satt ca en måned i krigsfangenskap før krigen i Europa var slutt. Det finnes en hel bildeserie av hendelsen, som du kan finne her.  Dette var «Wee Willis» 128. tokt. og hun var det eldste flyet i 91st BG da hun ble skutt ned.

De fleste vet at tjeneste som bombemannskap var farlig. Men det er kanskje ikke så mange som vet hvor farlig det faktisk var?  26.000 amerikanske flysoldater fra 8. Air Force mistet livet i løpet av krigen i Europa, og 23.000 havnet i krigsfangenskap. Når det totalt var 350.000 som tjenestegjorde, skulle det gi det en odds på 1:7.  Men det gir et feil bilde. For det første siden den totalen inkluderer bakkemannskap og støttefunksjoner. For det andre siden de siste to årene var langt tryggere, da de allierte hadde fått et fotfeste på kontinentet og Luftwaffe lå med brukket rygg.

I en enkelt raid på 376 fly  i august 1943 ble 60 B-17’er skutt ned og det betydde 600 tomme køyer i England, kun etter ett enkelt tokt. Det var en tap på 16 %, langt over det som ble regnet som akseptabelt, et tap på mellom 3 og 5 %.  I 1942-43 talte statistikken mot at en flysoldat i en bombergruppe skulle overleve en tour på 25-tokt i Europa.  Et mer realistisk anslag er derfor at hver 3. amerikanske flysoldat enten ble drept eller tatt til fange.

Ved American Air Museum på Duxford i England, har de en minnevegg over 8th AF sine tap, kalt «Counting the Cost» Det består av glassplater på 10 ganger 6 fot etset med silhuetter av flytyper fløyet under andre verdenskrig. Hvert fly etset på glasset representerer 10 fly tapt av den enkelt fighter- eller bombergruppen. Glassveggen er rundt 45 meter lang, og gir et inntrykk av skala, for hver silhuett av et tungt bombefly innebærer omtrent 100 flysoldater.

Og ikke tro at RAF var tryggere. De gikk over til å angripe om natten for å unngå de verste motangrepene, men før det hadde det gått på noen solide smell mens de forsøkte seg på dagbombing, og under slaget i Frankrike hadde de katastrofale tap. Av totalt 125 000 flysoldater i RAF Bomber Command ble 55 533 drept (44,4 %),  ytterligere 8 403 ble såret , og 9 838 ble krigsfanger. I 1943 kunne bare en av seks forvente å overleve sin første tour og en av førti ville overleve sin andre tour. (I RAF var en tour på 30 tokt.)

Arkivbilde: National Museum of the USAF / Public Domain.
Øvrige bilder: Imperial War Museum / CC BY-NC 3.0