Samledilla: En case-study


Norges samferdselsminister heter som de fleste sikkert vet Ketil Solvik-Olsen, og kommer fra FrP. Som seg hør og bør for én med den ministerposten, har han bildilla.  Særlig ser det ut til at han setter pris på skikkelige dollarglis og muskelbiler fra Statene.  Men om du har sett bilder fra kontoret hans, ser man fort at han også er en seriøs samler av modellbiler.

Jeg regner nesten med at en så opptatt herre konsentrerer seg om å kjøpe (eller få)  ferdige skalamodeller. I et intervju med Teknisk Ukeblad avslørte han at han begynte samlingen i 1994 mens han var i USA, og siden har det bare ballet på seg. I et ferskt intervju med TV2s underbruk Broom kommer det for en dag at vi snakker om en samling med et tresifret antall modeller, og at det kun er et utvalg som får pryde kontoret hans. Allerede for 3 år siden anslo han samlingen til godt over 100 i et intervju med Transportmagasinet, så det er ikke kun ministerposten som har avstedkommet samlemanien.

I en post på facebook forteller han at det primært er skala 1:18 han samler på. Altså ikke den vanligere skala 1:24 eller gud forby 1:43.

Så hvorfor skriver jeg om dette?  Vel for det første fordi jeg synes det er litt morsomt at vi har en samferdselminister som er så skamløst bilnerd!  Det lyser entusiasme av karen, og jeg mistenker at han liker godt å prate om samlingen sin. Det er tydelig at det ikke er en tilfeldig sammenrasket kolleksjon. Ikke overraskende er det amerikanere som dominerer. Som jeg har skrevet om før: Alle seriøse modellsamlere finner sin nisje.

Det skal også bemerkes at han klart er bevisst på hvordan han stiller ut samlingen.  Fra litt mørke bokhyller på de tidlige bildene, til åpne og lyse glasskap nå. At han også skifter om på samlingen fra tid til anen ville ikke forundre meg. I tillegg er det klare under-utstillinger: Presidentlimousiner på skrivebordet, 50-talls sportsbiler i vinduskarmen!

Samledilla kan være en dyr, men givende hobby, men det er jo fordelen med å nå en viss alder.  Du behøvr ikke lenger bry deg om hva utenforstående måtte mene! Uansett hvem som vinne valget tror jeg det er mange som kan misunne dagens samferdselsminister privilegiet å kunne kombinere en modellsamlerhobby med embedet.

Bildene er hentet fra Broom, DinSide, TU og Transportmagasinet