Sånn derre typisk norsk nordmann fra Norvegr


Snakkisen de siste ukene har selvsagt vært diskursen om «Norske verdier» og hva som gjør nordmenn norske, dratt i gang av tospannet Ol aBorten Moe (fra høyresiden av Senterpartiet) og Linda Cathrine Hofstad Helleland (fra sentersiden av Høyrepartiet).

Hittil har vi vel kommet frem til at ubelgiske vafler, brunost, ferdigheter på ski og en motvilje mot å smile til fremmede om man ikke er a) i snekke eller b) på fjellet, leder.

Jeg er selvsagt spent på om jeg er norsk nok til å bebo det norskeste Norge,  tross alt kan jeg kun sikkert føre slekten min tilbake til vestfoldske storbønder på 1400-tallet, og det er jo knapt 600 år siden.

Løsningen er selvsagt en DNA-test, som du lett finner på nettet!

Valget falt på den billigste løsningen som ikke krevde betaling i kryptovaluta:  Dr. Absalom X. Rask M.D. i Sollentuna, Sverige.

Jeg må først av alt skuffe alle de som tror at det innebærer at en slik test medfører at en lettlivet tøtte i starten av 20-åra dukker opp på døra di for å sanke DNA på gamlemåte. Nei, dessverre, du får en liten plastkopp i posten som du pent må fylle med blod og lignende selv. (Her nytter det ikke å jukse, og for eksempel bruke kroppsvæskene til noen andre.) Når den er full er det bare å forsegle med svart voks,  lese en passende liturgi, og putte i nærmeste postkasse (mottaker betaler porto).

Dr. Rask lever opp til navnet og kun tre dager senere ble en vakkert forseglet konvolutt med resultatene av testen levert via magi.  Gjengitt under med doktorens kommentarer.

Genotype Percentage Comment
Scandogermanic 81,5 %  A.k.a. «Viking»
Pict 7,2 % An ancient people inhabiting northern Scotland in Roman times. Do you ever feel blue?
Persian 5,8 % Exotic!
Assyrian 3,1 % In conjecture with the above results my scientific guess is that there must have been at least some non-consensual mating back in the day. I’m hesitant to say «Hate-fuck» but you know…
Greco-Roman 2,6 % I had to wrestle with this you know.
Canine 1,7 % Should give you excellent sense of smell.
Ghengis Khan 0,15 % Don’t worry, everyone is related to him.
Charlemange 0,15 % Everyone is related to him as well.
King Zog I of Albania 0,02 % Um, very few are related to him. Most peculiar
Unknown origin, not human, possibly not even terrestrial 17,8 % Are you positive this did not get contaminated in any way, shape or form ?!?

Totalsummen blir godt over 100 % men jeg tar ikke det så tungt, jeg vet jeg kan være litt drøy (og definitivt kunne hatt godt av å ta av noen kilo).

Alt for den nette sum av kun 399,- og sjelen til min arvefiende og nemesis.  (Om det er deg, si «Hei» i kommentarfeltet!)