KNM Narvik


Sommeren er museumstid, og Horten er godt forspent med sådanne. I dag gikk turen til en attraksjon som er ny av året: Museumsskipet KNM Narvik.

KNM Narvik (F 304) er en norsk fregatt av Oslo-klassen. Byggingen av skipet var en del av flåteplanen av 1960, som ble delvis finansiert av USA gjennom Mutual Defense Assistance Program. Flåteplanen var på totalt 50 fartøyer, og inkluderte 5 fregatter. Intensjonen var å bruke eksisterende amerikanske design, men tilpasset norske forhold.  For fregattene sto valget mellom to klasser jagereskorteskip. Den turbindrevne Dealey-klassen , eller den dieseldrevne Claud Jones-klassen. Etter litt vurdering valgte man førstnevnte, noe som i praksis betyr at Narvik er et dampskip!

De 5 fregattene av klassen ble alle levert fra Marinens Hovedverft i Horten i tiden 1964 til 1966. Det første var KNM Oslo (F300), og ga navn til klassen KNM Narvik (byggenummer 156) ble som det tredje skipet i klassen sjøsatt 8. januar 1965. De øvrige skipene i klassen var KNM Bergen (F301), KNM Trondheim (F302), og KNM Stavanger (F303).

KNM Oslo gikk på grunn ved Marstein fyr sør for Bergen 24. januar 1994. Hun sank dagen etter under slep i Korsfjorden og ble senere hevet og kondemnert. KNM Stavanger ble tatt ut av aktiv tjeneste i 1998 og brukt som målfartøy og senket 2001. KNM Bergen gikk ut av tjeneste i juni 2005, etter noen år som flytende kontor i Bergen, ble hun brukt som målfartøy for ubåter i 2007. KNM Trondheim ble tatt ut av tjeneste juni 2006, og benyttet som mål under skarpskyting i 2013.

Det er besluttet å ta vare på en fregatt i Oslo-klassen, og da KNM Narvik var det siste operative fartøyet i klassen, ble det bestemt å ta vare på henne. Hun halte kommandoflagg den 13. juni 2007 i Horten og ble da museumsfartøy i Horten og ringen var dermed sluttet etter 41 år i tjeneste.

Historien var ikke over der. Et 40 år gammelt skip trenger en del TLC for å være presentabel, og utfordringen med ankring måtte løses. Først i fjor høst kunne omsider KNM Narvik offisielt åpnes som museumsskip, men det er først nå i år hun har vært åpen for publikum, tre dager i uken i sommersesongen.

KNM Narvik er Norges største museums skip, og vel verd et besøk, gjerne i kombinasjon med Marinemuseet. Bare vær obs på at det nødvendigvis er et ganske trangt interiør om du er over 2 meter, eller lider av klaustrofobi.

Data KNM Narvik

  • Deplasement: 1950 tonn (utrustet)
  • Lengde: 96,6 meter
  • Bredde: 11 meter
  • Dypgang: 5,5 meter
  • Framdrift: 1 sett De Laval Ljungstrøm PN20 turbiner á 20 080 hk, 1 propell
  • Hastighet: 25 knop
  • Rekkevidde: 4500 nautiske mil
  • Bestykning (slik hun står i dag)
    • En 3″ (76mm) US tvillingkanon (tårn forut)
    • En Bofors 40 mm/L70 kanon (tårn akter)
    • To 20 mm Rheinmetall luftvernkanon
    • To 12,7 mm (0.5 inch) Colt mitraljøser 
    • Raytheon NATO RIM-7M Sea Sparrow sjø-til-luft-missiler i Mk 29 åttedobbel utskyter
    • Seks Marconi Sting Ray torpedoer i seks (to triple) 324 mm US Mk 32 rør
    • Mk 6 synkeminer
    • Kongsberg Terne III rakett-synkeminer (6 rørs)
    • TOREX radar decoy (CHAFF)
  • Mannskap: 122 (39 befal)