«You don’t get in water with a backpack, everybody knows that!»


Nå har trailerne til julefilmene begynt å komme:

Så er dette helligbrøde eller en velkommen oppdatering?

Jeg har ikke noe religiøst forhold til den opprinnelige Jumanji fra 1995, med Robin Williams. Men jeg liker at denne forbannelsen(?) som kamuflerer seg som et spill har oppgradert seg siden sist.  Selv om den(?) tilsynelatende ikke følger helt med.  For 22 år siden var det et brettspill, dengang brettspill ikke var særlig populært. Denne gangen er det et gammeldags cartridge-spill.

Uansett, jeg tror dette kan bli morsomt jeg.  The Rock, Jack Black og Karen Gillan er i hvert fall alle genuint morsomme mennesker. (Kevin Hart har jeg ikke noe forhold til, men han virket nå grei i traileren i alle fall.)

Det er lett å lage skøy med personer som plutselig finner seg i helt uvante kropper, og Karen Gillan i klassisk ufornuftig 80-talls-TVspill eventyrer-antrekk med bar mage og kortkorte shorts… Vel la oss bare si hun kler det. I det hele tatt virker de fire «karakterene» som snytt ut av en pulp-roman fra 20-30 tallet, eller en ikke alt for oppfinnsom Call of Cthulhu-rollespillgruppe. (Ja, i mine øyne er det ett pluss, men så likte jeg jo da også Brendan Frasers Mumie-filmer. IMMV)

Filmen har i USA premiere en uke etter en liten film du kanskje har hørt litt snakk om: Star Wars: The Last Jedi? Lover ikke så godt for seertallene til Jumanji, men som Dogbert pleide å si: «En liten snøball kan overleve forbausende lenge i helvete, om den har på seg topplue.» Ok, la oss heller si at etter den massive påkjenningen en ny Star Wars film innebærer trenger du noe litt lettere å rense ganen med etterpå.

Skal man tro Instagrambildene hadde crewet det fryktelig morsomt mens de filmet, og det pleier å hjelpe langt på vei når det gjelder actionkomedier. Hvis kjemien fungere mellom skuespillerne speiles det ofte i karakterene.

Premieredato i Norge er ikke fastsatt,  i Danmark kommer den i romjula, mens svenskene først får den på nyåret,  jeg håper vi følger danskenes eksempel!