Arkivfoto 019 – [To the Victor go the Spoils]


Et vrak, men et vrak med en forhistorie.

Etter andre verdenskrig sørget de allierte for å ta med seg det de kom over av spennende tysk teknologi (og for den del tyske forskere og ingeniører, når de fikk sjansen,  det var jo slik vi kom til månen).  Noe av det havnet i den britiske demikolonien Canada.

Som det triste skuet over. Messerschmitt Me 163B (Wk.Nr. 191454), kodet «Gul 11» av JG400, ble overgitt på flybasen i Husum og sendt til RAE hvor flyet fikk RAF-koden AM 204. Det ble sendt fra Farnborough til nr. 6 Maintenance Unit (6.MU), Brize Norton, England, den 12. juli 1945, og ble brukt som statisk utstilling i Hyde Park i London i september 1945. Flyet ble så returnert til No.6 MU, registrert der ved varetelling 21. mars 1946. 25. juni 1946 ble denne Kometen overført til nr. 47 MU,  for pakking og overføring til Canada. AM204 forlot Salford Docks ombord på SS Manchester Commerce 28. august , og kom til Montréal 9. september 1946. En av registreringen på dette flyet er tolket som Wk. N. 191452, noe som ble malt på etter ankomst i Canada, men britiske fotografier og annet dokumentasjon støtter ideen om at Wk. Nr 191454 er den korrekte identiteten. Dette flyet ble skrotet i Arnprior, Ontario, ca. 1957, og bildet er nok tatt samme år.

Messerschmitt Me 163B-1a Komet, (Wk. Nr. 191095), tilhørte også JG 400. I likhet med flyet over ble det tatt fra Husum og sendt til RAE hvor det ble registrert som AM 211. Den ble sendt til Canada sammen med AM204.  Deretter ble den brukt som portvakt på RCAF flystasjonen St Jean i Quebec, til flyet ble overtatt av det canadiske krigsmuseum i Ottawa. Det ble så overført tilCanadian Canadian Aeronautical Collection (CNAC), i Rockcliffe, i nærheten av Ottawa, Ontario, i 1964. AM 211 ble restaurert til museumskvalitet i CNAC-verkstedene og lånt til National Museum of the United States Air Force, (NMUSAF) i Dayton, Ohio. fra 1978-1985. Det var en gave fra CASM’en til NMUSAF i 1999. Under flyets restaurering i Canada ble det oppdaget at flyet hadde blitt montert av franske tvangsarbeider som hadde forsøkt å sabotere det ved å plassere steiner mellom drivstofftankene og stroppene som holdt dem fast. (Om de hadde ristet løs i luften hadde resultatet vært bokstavelig talt eksplosivt!) Det var også tegn på at vingen ble satt sammen med forurenset lim. Patriotiske slagord på fransk ble funnet inne i skroget.  Det viser vel bare hvor lite gjennomtenkt det var å skulle tvinge fienden til å bygge krigsmaskinene dine!

Bildene er hentet fra SilverHawkAuthor.com