Pastasalat med lammepølse og feta


 

REMA har den siste tida hatt kampanjer på grillmat.  Deriblant en haug funky pølsevarianter som gjør skam på daffe «grill eller wiener» myter. Jeg har eksperimentert litt med de ulike variantene, for ulike pølsetyper er et finfint utgangspunkt for kjappe retter. Det behøver ikke bare være brød, lompe, potetsalat eller potetmos som er alternativene.

En variant jeg har blitt veldig glad i tar utgangspunkt i bøkerøkt lammepølse. Høyt kjøttinnhold, og masse krydder er en sikker vinner når det gjelder pølser.

Når jeg lager denne så lager jeg en solid porsjon.  Både fordi det er enklere med tanke på ingredienser, men også fordi den er like god etter en natt i kjøleskapet, og egner seg som matpakke i en Tupperware®-boks eller lignende.

Ingredienser:

1 pakke Lammepølser (240g)
1 glass marinet fetaost (265g)
1 pakke fusillipasta (450g)
ca 20 grønne oliven

Mens pastaen koker al dente, skjærer jeg opp pølsene i tynne skiver og steker dem i en jernpanne. De skal ha en litt sprø overflate.  Olivenen skjæres også opp i skiver.

Så er det bare å legge de ulike ingrediensene lagvis i en passende bolle.  Oljene fra den marinerte osten fungerer som dressing. Du kan gjerne ha nystekte rundstykker og en grønn salat ved siden av.

Ca pris: 70,- Tidsforbruk: 15-20 minutter