Arkivfoto 012– [HSL 130]


Forrige dagen skrev jeg om et hus med eget flyvåpen. Dagens arkivbilde viser et flyvåpen med egen marine.

Forklaringen er enklere enn du tror…

Storbritannia er et øyrike.  Det fører til noen problemstillinger land med mindre sjø rundt ikke må tenke på. Blant annet hva som skjer med piloter når flyene deres ikke vil fly lenger, og de befinner seg over det våte element.  I motsetning til hva mange tror er det å lande på havet forbundet med stor risiko (med mindre du har et sjøfly eller flygebåt naturligvis). Det er langt bedre å få nok høyde til å kunne hoppe ut i fallskjerm.

Uansett  du har kommet deg ned, og ligger å dupper i «drinken».  Har du flaks har du fått klamret deg opp i en liten oppblåsbar jolle, men uansett er du i en svært utsatt posisjon, og risikerer å dø av kulde eller utmattelse.

I våre dager er det gjerne redningshelikopter som er løsningen, men på 40-tallet var helikopteret fortsatt i utviklingsfasen, og takket være andre verdenskrig var det en kraftig økning i fly som ikke ville fly lenger, særlig over den engelske kanal.

Britene hadde forutsett dette og på 30-tallet begynt å utvikle raske motorbåter som kunne rykke ut og komme skibbrudne, eller snarere flybrudne, badegjester til unnsetning.

På bildet ser vi en slik HSL (high speed launch), nr 130, plukke opp mannskapet fra et Handley Page Halifax bombefly som hadde måtte buklande i sjøen uten for Isle of Wight i 1942, etter å ha blitt skadet av antiluftskyts på et oppdrag over Essen i Tyskland.  Bildet er tatt fra en Lockheed Hudson patruljefly fra No. 279 Squadron RAF, mest sannsynligvis det samme flyet som har rapportert inn posisjonen på de som skal reddes, til Yarmouth.

HSL130 var en av de 69 HSL Type 2 (63′) båtene produsert av  British Power Boat Company (BPBC) mellom 1940 og 1942.  De overtok for de eldre HSL type 1 (64′) og ble selv erstattet av HSL Type 3 (68′).  Båtene var bygget i tre, utstyrt med tre massive motorer på tilmmen 1500 hk som ga en toppfart på 36 knop (67 km/t). Til forsvar mot nærgående fiendtlige fly var båten utstyrt med to hydrauliske tårn med maskingevær, en design hentet rett fra bomberflyproduksjonen.

Båttypen ble populært kalt Whaleback, etter den distinkte krumningen på dekket.  Den kan tydelig sees på HSL164 på bildet under, som også har fått selskap av en Hawker Hurricane utenfor Colombo i 1943.

Etter krigen ble disse båtene stort sett overdratt til marinen, eller solgt som lystbåter til privatpersoner. Derfor er det ingen som er bevart som museumsgjenstander.

 

(Bilder : Public Domain via Wikipedia)