Arkivfoto 011– [35 Attila út, Budapest]


De fleste husker nok terrorangrepet «9-11»  11. september 2001.  Men det er ikke første, og heller ikke siste gang et fly har truffet ett høyhus, selv om det til alt heldigvis pleier å være ulykker og ikke overlagte terrohandlinger. For eksempel traff et B-25 Mitchell bombefly Empire State Building i New York under dårlig sikt og tåke 28 juli 1945.  Dagens arkivbilde er dog spesielt siden det ikke akkurat er en skyskraper det er snakk om.

budapehte_1945-kramer5
Hvor og hvorfor?

Åstedet er gaten Attila út (eller muligens parallellgaten Krisztina körút), i Budapest, Ungarn.  Datoen: 4. februar 1945.  Russerne hadde omringet byen den 26. desember 1944, og de tyske styrkene som forsvarte byen var avhengig av å få inn forsyninger luftveien.

Flyet på bilde er et tysk glidefly av typen DFS-230.  Piloten, Georg Filius, som omkom i kollisjonen, prøvde antagelig  å lande i parken Vérmezõ i nærheten, der en rekke andre glidefly av samme typen hadde landet disse dagene.dfs-230-v-budapeshte_1945

Navnet på parken betyr passende nok «Blod-enga», og hadde vært vitne til harde kamper. Flyet kom for lavt inn, og traff hus nr 35 (eller 37, kildene er ikke samstemt).dfs230-budapest

DFS-230 ble utviklet i 1933 av Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug (DFS – «Det tyske institutt for glideflyging») med Hans Jacobs som sjefskonstruktør.

I tillegg til piloten, hadde flyet plass til ni menn som satt tett sammen på en smal benk plassert i midten av flykroppen. Den eneste inngangen til det trange interiøret var via en enkelt sidedør. Den fremre passasjer en kunne operere sin eneste bevæpningen, et maskingevær. Det var en angrepglider, utviklet for å lande direkte på toppen av sitt mål, så det var utstyrt med en fallskjermbrems. Dette tillot flyet å nærme seg landingspunktet i horisontal flukt, før det gikk i et dykk i en vinkel på åtti grader og lande innenfor 20 meter (60 fot) fra sitt mål. DFS-230 hadde en svært høy glideratio på 18. Dette var fordi det ble antatt at flyet måtte være i stand til å gjennomføre en lang innflygning til landing etter at det ble sluppet, slik at lyden av slepeflyet ikke varsle fienden om hva som var i anmarsj.Italien, Lastensegler DFS 230, Ju 87

Selv om flyet var utviklet for angrepsoperasjoner til støtte for fallskjermjegere, ble det i praksis brukt hovedsakelig som transportfly, særlig til beleirede styrker som var avskåret fra å motta vanlige forsyninger. Lastekapasiteten (uten soldater) var bare ca 1200 kg. Som på så mange andre områder hadde Luftwaffe også neglisjert behovet for å utvikle effektive transportfly i opptakten til krigen. Britenes mest brukte glidefly av denne typen, Airspeed Horsa, hadde til sammenlikning en lastekapasitet på over 3000 kilo.Italien, Lastensegler DFS 230 auf Flugplatz

Selv om produksjonen opphørte i 1941, ble det brukt helt frem til slutten av krigen, der de siste leverer forsyninger til forsvaret av Berlin i  mai 1945. Totalt ble over 1600 produsert, men siden det i det store og hele var et «engangsfly» er det ikke bevart mange eksemplar.

Beileiringen av Budapest endte da de siste restene av den tyske garnisonen overga seg, og byen, den 15. februar 1945.

Skulle du føle for å lage et minneverdig diorama med utgangspunkt i arkivbildet, så er det mange muligheter. Byggesett av DFS-230 er  ikke bare gitt ut i de tradisjonelle flymodell-skalaene  1:144, 1:72 og 1:48,  men også i skala 1:35, som vanligvis er forbeholdt kjøretøy, soldatfigurer og lignende. (Utvilsomt fordi produsenten Bronco har sett for seg at mange vil like å lage dioramaer med en nylandet glider.)

(Bildene av ulykken : Public Domain.  Bilde av DFS230 på bakken: Bundesarchiv, Bild 101I-567-1519-18 / Stöcker / CC-BY-SA 3.0 via Wikipedia Bilde av DFS230 i lufta: Bundesarchiv, Bild 101I-567-1523-35A / Stocker / CC-BY-SA 3.0 via Wikipedia)