Arkivfoto 010– [CVA-19 ramp strike]


Noen ikoniske bilder er resultat av ren tilfeldighet. En hendelse skjer uventet og akkurat da har en fotograf fingeren på utløseren.  Dagens arkivfoto er et slik bilde.

f7u-3_cva-19_ramp_strike_1955

Boatswain’s Mate First Class Charles H. Faulker tok bildet ombord på CVA-19, USS Hancock, 14 juli 1955. Men hva ser vi her?

En Vought F7U-3 Cutlass, ‘D 412’, fra skvadronen VF-124, (BuNo 129595), treffer landingsstripen på USS Hancock for hardt under kvalifikasjonsøvelser utenfor kysten av California. Flyskroget spinner, i full oppløsning, ut over babord side. Piloten LCDR Jay Alkire, USNR, komandanten til VF-124, ble drept da flyskroget sank, fortsatt fastspent i katapultsetet. Tre av mannskapet på Hancock ble også drep av brennende drivstoff som skylte over skvettgangen.

VF-124, med kallenavnet Stingrays, var en jagerskvadron tilknyttet Carrier Air Group Twelve (CVG-12).

USS Hancock (CV / CVA-19) var ett av 24 Essex-klasse hangarskip bygget under andre verdenskrig for den amerikanske marinen. Hancock heiste flagg  i april 1944 og tjenestegjorde i flere kampanjer i Stillehavet, og mottok fire kampstjerner. Først utrangerte kort tid etter slutten av krigen ble hun så modernisert og tatt i kommisjon igjen i begynnelsen av 1950-tallet som et angreps-hangaskip (CVA). I sin andre karriere opererte hun utelukkende i Stillehavet og spilte en fremtredende rolle i Vietnamkrigen. Hun var det første amerikanske hangaskipet som fikk installert dampkatapulter.

Elvis holdt konsert ombord i 1956, for The Milton Berle Show, en opptreden som ble sett av nesten 13 millioner amerikanere.  Arkivfilm av Hancock blir også brukt i filmen Hjortejegeren. Hun ble tatt ut av drift tidlig i 1976, og solgt som skrap senere samme år.

Vought F7u Cutlass var ett hangarskip-baserte jagerfly og jagerbomber fra den tidlige kalde krigen. Det var en svært uvanlig design, nesten uten haleseksjon, angivelig basert på aerodynamiske data og planer som var tatt fra det tyske Arado selskapet i slutten av andre verdenskrig. Vought-designere nektet noen link til den tyske forskningen på den tiden. vought_f7u-3_cutlass_in_flight_c1955

Regnet som en radikal avgang fra tradisjonell flydesign, led flytypen av en rekke tekniske problemer i hele sin korte karriere. (Introdusert i 1951, tatt ut av tjeneste i 1959). Det ble også regnet som svært krevende å fly, med lumske egenskaper som kunne overraske en uerfaren pilot. Flytypen tok livet av fire testpiloter og 21 andre US Navy piloter og over en fjerdedel av alle de 320 Cutlass’ene som ble bygget ble ødelagt i ulykker. Den dårlige statistikken var i stor grad et resultat av et avansert design bygd for å ta i bruk nye aerodynamiske teorier, utilstrekkelig motorkraft i forhold til vekt og upålitelige motorer.

Så ulykken Faulker tok bilde av var altså dessverre ikke så uvanlig. Det som derimot er uvanlig er at ulykken også ble fanget på film!

Sist men ikke minst,  det som inspirerte meg til å finne frem dette arkivbildet: Et helt makeløst diorama i skala 1:72 laget av René Hieronymus, som jeg fant på dette forumet.

hancock-model

(Bildene av ulykken og av Cutlass i lufta: Public Domain, hentet via Wikimedia Commons,  bilde av skalamodellen laget av René Hieronymus hentet fra Network54)