Da Hitler lånte Stalins Ford


gaz-415-eAndre verdenskrig startet egentlig tre til fem år før Tyskland var klar.  Årsaken var at Hitler satt med dårlige kort på hånden.  Tysk økonomi kunne ikke makte en lengre periode med opprustning, og jo lenger han ventet jo større var sannsynligheten for at de utpekte målene begynte å planlegge mottrekk.  På mange måter var Hitler og Stalin involvert i et slag «chicken» med umåtelig stor innsats. Begge trengte sårt mer tid på å gjøre seg klar før den opportunistiske ikke-angrepspakten kunne brytes,  men begge var og klar over at motstanderen gikk med lignende planer, og for hver uke man ventet ble han sterkere.

Det er noen ganger lett å glemme i hvor stor grad 2. verdenskrig ikke var en høyteknologisk moderne krig, på mange måter var det kun en videreføring av 100 års utvikling. Størsteparten av alt infanteri ankom fortsatt fronten enten til fots, eller, om de var heldige, på jernbanen. Artilleri og forsyninger ble fortsatt i stor grad fraktet ved hjelp av hestekrefter som gikk på høy og korn, ikke diesel og bensin. «En armé marsjerer på magen», sies det. Det er uten tvil sant at logistikken har satt grå hår i hodet på mang en feltherre. Hvordan sikrer man forsyninger til fronten, så troppene er mette, tørre, væpnet og ivaretatt? Når verdenshistoriens største militære felttog, Operasjon Barbarossa, Tysklands invasjon av Sovjet-Russland, startet 22 juni 1941, satte det tyske kvartermestre på prøve.11a

For å bøte på tysk industris manglende kapasitet satte Tyskland gjenbruk i system.  Materiell fra erobrede nasjoner ble innlemmet i den tyske Wehrmacht, og industrien i landene ble presset til det ytterste for å fortsatte produksjonen.  Resultatet var at tyske soldater kunne gå i kamp med belgiske pistoler, fransk artilleri, støttet av tsjekkiske stridsvogner, og fraktet til fronten i russiske lastebiler.

Det er rapporter som viser at i en enkelt infanteridivisjon kunne de ha så mange som 80 ulike kjøretøy, fra alle hjørner av Europa. Et mareritt for de som skulle sikre reservedeler og mekanikere for å vedlikeholde denne flåten. Og det bringer oss til Stalins Forder…

gaz-415-04GAZ M-415

Gorkowski Awtomobilny Sawod (GAZ),var en russisk fabrikant som i 1936 begynte lisensproduksjon av en russisk utgave av Fords Modell 40 som var introdusert i 1934 som en arvtager for A-forden.

GAZ døpte sin versjon M-1, også kjent som Emka. Over 63000 eksemplar ble laget mellom 1936 og 1946.m415

I 1939 begynte GAZ å produsere en pickup-versjon av M-1.  Denne ble døpt M-415.  Den veide rundt halvannet tonn, hadde en 3,3 liters firesylindret ottomotor på 50 hestekrefter, og tohjulsdrift.  Chassis og drivverk var uforandret fra passasjerbilen, og lastekapasiteten var bare 400 kilo pluss sjåfør og passasjer. Men den viste seg som en populær arbeidshest, og over 5000 eksemplar ble produsert, både for sivil bruk og for den Røde armé fra 1939 frem til krigen brøt ut i Sovjet. Fra sovjetisk tjeneste fant den fort veien inn i tjeneste hos Wehrmacht.  I dag eksistere det kun 3 kjente eksemplar av denne biltypen, deriblant det pent restaurerte eksemplaret avbildet øverst, og det svært slitne museumseksemplaret under.

55

Modellen

Ukrainske ACE  produserer byggesett av både GAZ M-1 og M-415 i skala 1:48.  Jeg er svak for softskins, altså militære støttekjøretøy, så jeg plukket opp ACE sett #48105 GAZ-M415 Pickup.m415-box

Dette byggesettet ble sluppet i 2014, og bygger passende nok på ACE versjon av M-1.

Totalt er det ca 50 deler, dekk i gummi, dekaler til to profiler (og beskrivelse av en tredje), og et flak med PE. Derimot er det ikke vinduer. I stedet er det tryket en mal i byggeinstruksjonen, så du må skjære ut dine egne av et passende materiale. (Det var faktisk mindre komplisert enn jeg fryktet.)

Jeg har erfaring med ACE fra før, og jeg har en følelse av at denne lille produsenten vil litt mer enn de får til.  Dette er ikke et sett for nybegynnere,  og passformen er ikke alltid optimal. Men med litt prøving og tilpassing er det ikke umulig. Detaljene er der, men samtidig er det noen områder som krever at du tenker litt,  ikke bare stryker på lim og håper det beste. På den andre siden, prisen er ikke avskrekkende: Inklusiv sin andel av portoen så kostet vel dette settet rundet 50-60 kroner.  Tilsvarende byggesett hos Tamiya eller andre topp-produsenter er fort dobbelt så dyrt eller mer.

PE’en er et fint tilskudd, og den viktigste partene her er nummerskiltet, og de to delene som gir lufte-slissene på siden av panseret. Riktignok er nummerskiltet litt for stort for dekalen,  men det ser bra ut likevel. Det som derimot mangler er den karakteristiske Notek-lampen fra skjermen.9

Profilene ACE skisserer i byggebeskrivelsen er henholdsvis en sivil russisk utgave (i hvitt og krom), pussig nok uten noen form for registreringsskilt.  Videre en bil brukt av den røde armé i 1943, i 4BO-grønt, med russisk serienummer i hvitt malt på bak.  Den siste profilen, som jeg gikk for, er et kjøretøy tatt i bruk av 262. infanteridivisjon i 1941, like etter invasjonen. I tillegg til tyske registreringsskilt foran og bak er det divisjonsvåpenet til 262. Inf.Div. og et taktisk kjennemerke for vedlikeholdskompani. ACE har to utgaver av divisjonsvåpenet, men kun ett taktisk kjennemerke, enda profilen bare trenger ett av hvert.  Upraktisk for min del, siden jeg klarte å ødelegge dekalen for det taktiske merket.  I stedet supplerte jeg med et taktisk merke for en transportkolonne, hentet fra et annet sett.  Om det er historisk korrekt er uvisst, men det finnes bilder av slike biler i transportkolonner fra andre avdelinger.

Etter litt leting fant jeg bildet som profilen nok har tatt utgangspunkt i (dessverre med et latterlig vannmerke). 4

Jeg freste ut frontlyktene som var støpt i plast, med et solid synkemerke i hver. To linser fra reservedelsboksen ga et bedre resultat. Til slutt fylte jeg lasteplanen med diverse småplukk for å gi litt mer liv og farge til modellen. Det var et prosjekt som på noen områder var enklere enn forventet, men samtidig hadde noen uventede utfordringer.

Bilder

gaz-415-f

gaz-415-b

gaz-415-a

gaz-415-d

gaz-415-c