Arkivfoto 009 – [Unstick]


Flygebåter har en aura av eventyr og luksus over seg. Men det er verd å huske at de på slutten av sin æra oppfylte en livsviktig oppgave.

coastalcommand

Hvem, hva hvor?

 

27. august 1944: Short Sunderland EK573 / P fra No 10 Squadron RCAF «unsticks» etter å plukke opp tre overlevende fra en Vickers Wellington skutt ned i Biscayabukta. Til tross for en tung dønning – og vissheten om at mange slike landingsforsøk hadde endt i katastrofe – Flight Lieutenant WB (Bill) Tilley utført en vellykket redning. Wellington’en fra No 172 Squadron RAF hadde krasjet etter å ha blitt truffet av motild under et angrep på den tyske ubåten U-534 natten før. En tungt lastet flygebåt hadde ofte en utfordring med å bryte overflatespenningen og komme seg opp i luften, men litt sjøgang pleide å hjelpe!

Short S.25 Sunderland var en britisk flygebåt  utviklet som maritim patruljebomber for RAF av Short Brothers. Det tok navnet fra havnebyen Sunderland i Nordøst-England.

Flyet var delvis basert på flytypen Short S.23 Empire, flaggskipet i Imperial Airways, men Sunderland’en ble omfattende tilpasset militærtjeneste, før typen ble tatt i bruk i 1938.

Det var en av de kraftigste og mest brukte flybåter hele andre verdenskrig. Utstyrt med opptil 16 maskingevær til forsvar, bomber og synkeminer til bruk mot fiendlige fartøy og mulighet for å operer over ti timer på vingene på full tank var det et solid bidrag i arbeidet med å motvirke trusselen fra tyske U-båter i «Slaget om Atlanterhavet».

RAFs Sunderland-fly så også tjeneste i Koreakrigen og fortsatte i tjeneste fram til 1959. Det tok også del i luftbroen til Berlin. Sunderlands forble i militær tjeneste med Royal New Zealand Air Force (RNZAF) til 1967, og Sunderland’er konvertert for sivil bruk, kjent som Short Sandringhams, fortsatte i sivil drift frem til 1974. Total ble det bygget 777 eksemplar, og den siste gjenværende flygedyktig Sunderland’en er utstilt i Florida, omen det finnes flere museumseksemplar. (Blant annet på RAF-museet i London, der jeg gikk gjennom et slik fly.)sunderland

Også nordmenn fløy Sunderland-fly. No. 330 Squadron RNoAF ble utstyrt med slike fly, og opererte dem fra Skottland fra januar 1943 og frem til krigens slutt.  Det er gjør jo bildet over ekstra passende,  siden 330 skvadronen i dag opererer redningshelikoptrene, og dermed er godt vant med å komme skipbrudne til unnsetning!

(Hovedbilde: «Bildet ble laget og utgitt av Imperial War Museum på IWM ikke-kommersielle lisens. Fotografier tatt, eller kunstverk skapt, av et medlem av de væpnede styrker under sin aktive tjeneste  er omfattet av bestemmelsene i Crown Copyright. Virkelighetstro kopier kan gjenbrukes i henhold til denne lisensen, som regnes som utløpt 50 år etter etableringen»  via Wikipedia. Bildet av museumseksemplaret tatt av forfatteren.)