Leselystig 17: Fargerike fugler


Det er vel ikke en overdrivelse å si at jeg er over gjennomsnittlig interessert i militærhistorie, og i særdeleshet militærflygingens historie.  Dagens bok gjenspeiler nok det.

ls3945Luftwaffe Squadrons, 1939 – 45

Av Chris Bishop
Amber Books Ltd – 2006  ISBN: 9781904687627
192 s. Julegave, finnes hos adlibris (266,-)

 

Det spørsmålet som melder seg er hva denne boken er ment som.  Den er rikt illustrert, men det er i liten grad informasjon om kamuflasjevalg eller utvikling.  Det er heller ikke noen helhetlig fremstilling av markering, eller systemer for kjennetegn. Teksten er en grei gjennomgang av Luftwaffes innsats, men det er på et overordnet nivå.  At det er en rekke tabeller over styrkene ulike enheter hadde til rådighet på ulike frontavsnitt virker også noe tilfeldig.  (Ikke at jeg tror det er mulig å lage en utførlig oversikt, men disse tabellene setter i liten grad i sammenheng med teksten. ) Det er også en smule repetisjon i de ulike tekstboksene med tekniske spesifikasjoner.

Jeg tror likevel jeg har løst mysteriet: Denne boken fungere utmerket som det som populært kalles en «inspirasjonsbok». Dog ikke for håndarbeidere, men for modellbyggere.  Den gir et godt utvalg av profiler og dekker alle de kjente tyske flytypene, og en del mindre kjente. Samtidig er det noen rariteter.  Focke-Wulf Fw189 omtales som «Eule»  (ugle), men alle de referansene jeg har sett sier at Focke-Wulf døpte modellen «Uhu» (hubro), i tråd med sin tradisjon om å gi flytypene sine fuglenavn.

Når det er sagt.  Jeg synes selvsagt boken var knall, og tror den kommer til å bli tatt frem med jevne mellomrom når jeg trenger litt idéer til hva som skal få plass på arbeid