RNoAF i miniatyr: Republic RF-84F Thunderflash


tanmodel2201Det finnes sikkert like mange innstillinger til modellbygging som det finnes modellbyggere.  Noen spesaliserer seg på én skala, andre veksler.  Noen bygger modeller som ser ut som de nettopp kom av samlebåndet på fabrikken, andre fokuserer på dioramaer, der slitasje, rust og skader er fokus. Noen spesialiserer seg en tidsperiode, eller et kampområde, andre bygger en samling som viser utviklingen til et flyvåpen.

Personlig har jeg noen favorittskalaer, og det meste jeg bygger er fra perioden 1930-1950 men når det kommer til opprinnelse og tilhørighet går jeg for full spredning. Det er likevel litt artig når de kommer ut modeller med norske profiler «i boksen».  Jeg omtalte Eduards F-104 Starfighter-utgivelse i forfjor, som kom med norske dekaler, og jeg legger merke til det når jeg leser anmeldelser av nye byggesett.

Men det finnes, så vidt jeg vet ikke noen enhetlig oversikt over byggesett som kommer med norske dekaler som standard. Selv ikke Scalemates oversikter er komplett, og de er ikke så lette å søke på.

Så dermed starter jeg likegodt serien «RNoAF i miniatyr». 

Det blir kun omtaler av sett jeg blir oppmerksom på, og jeg lener meg stort sett på andres anmeldelser.  Men kanskje det kan være til hjelp for norske modellbyggere på googlesøk!

Dagens objekt er en utgivelse fra den relativt ferske produsenten Tanmodel fra Tyrkia.  De har gitt ut en ny versjon av sitt byggesett av en Republic RF-84F Thunderflash i skala 1:48. (Byggesett No. 2201-1). De fikk kritikk for dårlige dekaler i den første utgivelsen, og har derfor allierte seg med Cartograf, kanskje den fremste produsenten av dekaler i verden i dag. Selve byggesettet fik mye ros, en medvirkende årsak er kanskje at de har hatt fri tilgang til å ta mål av en bevart RF-84 på flymuseet i Istanbul.

Republic RF-84F Thunderflash var en foto-rekognoseringsversjon av F-84 Thunderstreak – som selv var et derivat av F-84 Thunderjet.  (Thunderstreaken hadde i motsetning til Thunderjet’en, bakoverstrøkne vinger.)

Norge brukte aldri Thunderstreak, men anskaffet i alt 35 Thunderflasher . Flyet var i tjeneste fra 1956 til 1969 og utstyrt en skvadron av Luftforsvaret, 17 skvadronen basert på Rygge. Til å begynne med hadde flyene kjenningskoden T-, men senere fikk de AZ- koder.

h-az

Thunderflashes ble erstattet av Northrop RF-5A, fotorekognoseringsutgaven av Northrop F-5 fra 1970, men en rekke fly har overlevd , inkludert AZ-H avbildet over, fotografert på Kjevik ved Kristiansand i juni 2013 av Tim Klaassen.

Når Tanmodel redesignet byggesettet sitt, økte de antallet profiler, og den som er interessant for oss er:

  • 51-17056 / AZ-O – No.717 Skvadron, Luftforsvaret , Rygge flystasjon, Norge, 1956.

AZ-O var i likhet med AZ-H,  kamuflert i mørk grå og mørk grønn på oversiden, klarlakket aluminium på undersiden.

tanmodel2201-dekal

Det er noen som mener at det er bedre at utgivere begrenser seg i profilvalget (dette byggesettet har syv ulike profiler inkludert) og at de som er interessert i spesifikke fly går på ettermarkedet. Jeg er uenig, jeg liker valgmulighetene et stort utvalg dekaler gir.  Dessuten er det begrenset hvor mye flere profiler presser opp prisen.

Om du er du er interessert i Luftforsvaret i etterkrigstiden, er nok dette et sett du bør sjekke ut.