Nyttårsforsett 2017


enginePoenget med nyttårsforsett er vel at du vet å publisere dem setter litt press på deg selv, samtidig som du utnytter den menneskelige trangen til å måle opp tiden i enheter vi klarer å håndtere mentalt.

Du skal legge lista høyt, men samtidig bør jo listen inneholde noen plankeoppgaver også, litt som en god quizkategori. Særlig siden jeg fyller rundt år i 2017 passer det ekstra godt med noen reale nyttårsforsett.

1. Besøke 2 nye land

I fjor ble det ikke noen spennende utenlandsturer, så da får jeg ta igjen med å satse på to nye land i 2017! For enkelhets skyld er det fortsatt en god del hvite felt i Europa også.

gerfla

2. Lære meg tysk

Det gjelder å holde hjernen skjerpet, og å lære seg nye språk er visstnok en av de beste måtene å gjøre det på. Jeg har alltid hatt lyst til å kunne brukbar tysk. Det er tross alt det gamle vitenskaps-språket, og det er mye militærhistorisk faglitteratur som utgis på tysk først. Her har jeg «juksa littegrann». Jeg startet med DuoLingo-appen i begynnelsen av desember.

3. Drikke nye ølvarianter

Det er fortsatt ingen grunn til å drikke kjip industripils, heller ikke i 2017.

4. Gjøre unna praktiske innkjøp med én gang

Trenger jeg en ny lampe, sofa, jeans eller noe elektrisk, skal jeg sette meg fore å få det i hus i løpet av en uke eller to, i stedet for å utsette det og utsett det «til det passer å dra og shoppe».

5. Trene mer/Spise sunnere

Som sagt er det jubileumsår, så det er på tide med et nytt fremstøt for å få ned velstandtillegget og oksygenopptak, og ned livvidde og dørstokkmil.  En av utfordringene med vekttap er jo at kroppen er innstilt på å motarbeide det.  Men det finnes noen knep som kan gjøre det lettere.  Det ene er mental trening: Hvis du konsekvent visualiserer det fremtidige så vil det påvirke underbevisstheten din.  Det andre knepet er å sørge for å bygge muskelmasse som erstatning for vekttap, så matchvekten ikke påvirkes like radikalt.

lips26. Prioritere fritiden bedre

Det siste halvåret har det jeg ikke fått like mange timer ved byggebordet som jeg har ønsket,  jeg ligger kronisk på etterskudd med seriene jeg følger med på, og jeg har en fin stabel med uleste bøker på nattbordet. SÅ jeg vil bli flinkere til faktisk å slappe av når jeg har fri.  La jobb være jobb når jeg drar fra kontoret,  avgrense husarbeidet til sin oppmålte tid, og faktisk slappe av når jeg slapper av.

7. Bli mer sosial

Bli flinkere til både å takke ja til å finne på noe, men også til å ta initiativ selv. Enten det er en kinotur, tur i marka, en sushilunch eller bare noen halvlitre på byen.

manualphoto28. Ta flere bilder

Jeg må bli flinkere til å ta bilder.  Det er vel og bra med mobilkamera, men det blir ikke like bra som med et skikkelig kamera. Noen som betyr at jeg også har en unnskyldning for å pugge kamera- og fototeknikk igjen!

9. Omsider få tatt førerkort klasse B.

Fordi det hadde vært grådig praktisk. I høst ble det ikke tid, med ny stilling på jobben og mye å gjøre, men neste år bør det bli tid!

Hva er dine forsett for 2017?