Classy Peg (M4A3-Sherman)


peg01Det har ikke blitt tid til like mye modellbygging  som jeg skulle ønsket i høst, men ett prosjekt har jeg fått tid til: HobbyBoss M3A4 Sherman (Byggesett nr HB84803).

Originalen

M4 Sherman, offisielt «Medium Tank, M4», var den mest tallrike stridsvognstypen brukt av USA og flere av de andre vestlige allierte i andre verdenskrig.

peg00Jeg valgte å gå for den distinkte profilen avbildet på forsiden av boksen.  HobbyBoss gir ikke noen beskrivelse av hvor denne vognen tjenestegjorde, men den er lett identifiserbar.  «Classy Peg» tilhørte C kompaniet, 716th tankbataljon, tilknyttet 43rd infantridivisjon på Luzon i Filippinene i 1945.

«Classy Peg»var en av de senere M4A3 (75)W med en vinkel på frontpanseret på 47°.  M4A3 (75)W var en pussig modell. Alt i 1941 hadde amerikanske styrker innsett at 75mm kanonen på de opprinnelige Sherman-vognene begynte å bli utdatert som antitank-våpen, men byråkratiet klarte ikke bestemme seg for hvordan arvtageren skulle utvikles. Den amerikanske hæren ønsket uansett å avvikle produksjonen av 75 mm Shermans på slutten av 1943. Men de britiske styrkene og U.S. marines hadde fortsatt behov til dem i 1944 og videre. De betraktet 75mm HE-granater for å være markant bedre enn de utviklet til 76 mm kanonen. Videre ba britene om mer 75 mm Shermans med M34A1 lavettfeste og hydraulisk traversmekanismer som de trengte for sin pågående konvertering av vogner til «Sherman Fireflys» en britisk viderutvikling av typen. Det endte med at 75mm Sherman, i form av M4A3 (75) W fortsatte i produksjon helt frem til mars 1945, og totalt 3071 slike ble laget, til sammenlikning ble det kun bygget 1925 M4A3(76)W som skulle være mer moderne bestykket!peg02

W’en i typebetegnelsen kommer av wet storage,  ammunisjonen ble oppbevart i kamre med vanntanker rundt.  Grunnen var at denne stridsvognen hadde et rykte på seg for å ta lett fyr.  Tyskerne omtalte de første Sherman-vognene de møtte for «tommycookers»  etter de britiske stormkjøkkenene fra første verdenskrig. Og både briter og tyskere kalte Sherman-stridsvognene for «Ronsons», etter et merke bensinlightere, som hadde slagordet «Lights every time».  Ikke spesielt hyggelig for stakkarene som måtte ut i kamp sittende inni!
peg08

Et annet problem Sherman-vognene hadde var at de hadde ganske smale belter i forhold til vekten, noe som ga høyt bakketrykk, og en økt risiko for å kjøre seg fast i løsmasser, myrer og lignende.  En amerikansk tanker, Tank Platoon Sergeant Charles A. Carden,  forteller oppgitt om hvordan avdelingen hans ble utsatt for et motangrepav 10 tyske Königstiger-stridsvogner som rykket frem over våtmarker amerikanerne hadde hadde slitt mye med. Når vi vet at en Tiger II veier 70 tonn, men en Sherman veier ca 30 tonn, er det lett å forstå hvorfor han ble oppgitt.

Så var Shermanen en skikkelig bommert og feilkonstruksjon?  Vel, det kommer helt an på hvordan du måler.  For det var nemlig en enorm fordel med M4-vognene.  De var enkle å produsere i enorme antall. Det var samme løsning som Stalins Røde armé hadde hatt suksess med på Østfronten.  Tyske stridsvogner var langt bedre 1-til-1 og teknologisk svært avanserte.  Men det gjorde dem tidkrevende og kompliserte å bygge. En Sherman eller T-34 kunne en ufaglært hjelpegutt sveise sammen etter noen timers opplæring.  Motorene var i stor grad videreutviklede lastebil-motorer. Sist men ikke minst, Tyskland er ganske lite, sammenliknet med USA eller Sovjet.  Så da gjorde det ikke noe at stridsvogner som Sherman var langt dårligere,  fordi for hver gang tyske tankkommandører skjøt i stykker 10 slike på slagmarken, lastet et amerikansk lasteskip av 20 nye, med nye mannskap.peg09

Det er beregnet at tyske styrker måtte slått ut ti russiske stridsvogner for hver eneste tyske stridsvogn som gikk tapt,  men de nådde aldri høyere tall enn 7:1. På vestfronten, mot bedre trente mannskaper sankt raten til 5:1.  Så på det viset var Sherman kanskje den beste stridsvognen USA kunne hatt.

Byggesettet

Jeg har ingenting å utsette på selve byggesettet.  Noen petimetre har nok en del småplukk å gripe fatt i. (Den luken er for stor, det festet er feil plassert og så videre.) Men for en avslappet bygger som meg var det bare en ting jeg passet på.  HobbyBoss angir nemlig feil type hjul i instruksjonen,  men støpetrærne (som inngår i mange ulike sett fra HobbyBoss) inneholder også den riktige typen, så det er uproblematisk.

Det er ikke noe flash eller utstøtingsmerker å tenke på. Passformen ellers er god, men litt prøving og feiling trengs. Beltene er i gummi, men av en type som reagerer på vanlig flytende Tamiya-cement.

De har også dekaler som overgår det Tamiya tilbyr for samme profilen i sitt byggesett i skala 1:35.  De har nemlig fått med at ulvehodet skal vende fremover på begge sider,  og teksten «SOLO» på kanonløpet. Litt høyere opp i teksten kan du se noen arkivbilder av «Classy Peg».

Jeg grunnet med sort Citadel-primer,  og lakket så med Vallejo Model Color 70.889 US Olive Drab. Litt forsiktig wash med en mørkebrun nyanse brakte frem detaljene, men jeg ville ikke overdrive. «Classy Peg»  var en relativt ny vogn på dette tidspunktet. Det eneste var beltene som blir ganske herjet i løpet av kort tid i feltet.peg03

peg04

peg05

peg06

Jeg husker jeg bygget en Tamiya-Sherman for det som snart må være 25-30 år siden, og det var på høy tid at denne klassiske stridsvognen ble en del av samlingen.  Etter juleferien skal den få følge av en Tiger!

Kilder: Perth military modeling og The Sherman minutia website.