Glamorøse kreatur – en veibeskrivelse


Aller først,  en viss spoilerfare er alltid tilstede når det gjelder mine kinoomtaler.  Så vær advart! fbandwtft

Dette var en litt spontan kinotur som ble avtalt over julemiddagen med ledergruppa på jobben på lørdag. Jeg har egentlig aldri hatt det store forholdet til Harry Potter og universet der det utspiller seg.  Når bøkene kom var jeg litt for gammel til å bli hekta,  jeg så filmene, og synes det var OK, men det var ikke en fandom jeg forelsket meg i.

Dermed var Fantastic Beasts and Where to Find Them ikke en film som nødvendivis sto på «må se» listen min i høst. Men traileren var lovende, så hvorfor ikke?  Film er jo alltid best på kino!

La meg først si at det helt sikkert er masse Potterlore og små referanser jeg ikke plukket opp.  Men heldigvis er det ingenting som påvirker plottet. Med andre ord, du behøver ikke ha sett en eneste potterfilm for å følge handlingen her.fbandwtft3

Å sette handlingen til forbudstidens New York er et interessant valg, som automatisk gir meg assosiasjoner til Cthulhu-mythoset, som også gjerne er forankret i the roaring twenties. 

Skuespillerne er jevnt over gode valg som kler rollene sine. Eddie Redmayne blir kanskje litt vel spak i perioder, men Katherine Waterston og Samantha Morton er sjarmernede på hvert sitt vis og Dan Fogler får mye ut av Kowalski, så han ikke bare blir et comic relief.  fbandwtft1Problemet mitt var at Colin Farrell som Graves var skummelt lik Jeffrey Dean Morgan’s Edward Blake  fra Watchmen. Så den tvetydigheten som det var lagt opp til forsvant ganke fort for mitt vedkommende.

Heldigvis er plottet litt mer avansert enn ren pokemonjakt blant gangstere, uten at jeg vil avsløre for mye. (Det var i hvert fall dypere enn det jeg, som egentlig kun hadde sett traileren, og ikke lest noe mer om filmen, visste på forhånd.)fbandwtft2

Det er stort sett en happy ending, ikke for mange jumpscares, og veldig viktig for en film av denne typen: CGI-effektene var veldig bra! Vi så selvsagt filmen i 2D, så jeg kan ikke uttale meg om 3D-versjonen fungerer like bra.

Dette er visstnok film nummer 1 i en planlagt serie på 5. Det er vel ingen grunn til å tro at ikke det er en ganske trygg satsning for filmskaperne og J.K. Rowling.

Joda, dette var en fin oppvarming før neste helgs kino-eskapade!