Sosial drikking


Har du fått med deg det sosiale eksperimentet den franske organisasjonen Addict Aide satte i gang 1. august?  Hvis ikke oppsummerer denne videoen det:

Selv om jeg er enig i målet, ser jeg tre umiddelbare svakheter med kampanjen.

For det første, og det er kanskje en norsk greie: Alt flytende i glass er ikke nødvendigvis alkohol. For det andre: Frankrike…  For det tredje, og kanskje viktigste.  Instagram er et medium der de aller, aller fleste viser frem et glansbilde av det de opplever, og særlig i fritiden.  Vel de fleste drikker nok mer når de er på fest, representasjon eller ferie, enn ellers. Jeg skjønner at man valgte Instragram siden det er det visuelle mediet,  men det hadde kanskje vært tydeligere i et sosialt medium som brukes daglig, som Twitter eller Facebook.

Mest av alt minnet det meg om Cercei Lannister. For hvis du legger nøye merke til det er det knapt en scene i Game of Thrones der hun ikke drikker vin, og har hun ikke vin er hun åpenbart irritabel og mer bister enn ellers.

Har du venner, eller familie som lar den sosial drikkingen bli mer drikking enn sosialt, så ta den kjipe samtalen. Det er lov å bry seg om dem du er glad i.