Doctor Anung un Barbossa


3diffDu skal ha vært bra blind for ikke å ha fanget opp den siste ukas mest virale meme: Beskriv deg selv i form av tre oppdiktede karakterer.

Jeg er alltid game for en utfordring,  har knyttet hjernen og kommet frem til tre som i dem minste har noen aspekter jeg kan kjenne meg igjen i.  (Så for heller de som kjenner meg vurdere om jeg har truffet blink eller om det er reale vådeskudd!)

 Jeg starter likeså greit med Anung un Rama,  bedre kjent som Hellboy.hllboy

Det første likhetstrekket er jo en dragning mot det overnaturlige og mystiske. Dessuten ser han skummel ut, men er egentlig en ganske trivelig kar men avfinner seg med at han alltid vil skille seg ut. Han liker øl og pannekaker, liker små kjæledyr, men skjønner seg aldri helt på damer. (Uten at det stopper han fra å gjøre så godt han kan.)  Ikke følger han normale menneskelig aldringsprosesser heller, «omvendte hundeår, er vel beskrivelsen som brukes i bøkene. Sist men ikke minst, han redder jevnlig verden ikke så mye fordi han men fordi han kan, og uten å egentlig å forvente så mye i gjengjeld. Hellboy er eksempelet på at du ikke skal skue hunden på hårene,  og at uansett hvor du kommer fra bør du følge dine egne veier, ikke dem andre tegner opp for deg.

Nummer to kunne vært en viss konsulterende detektiv, men selv jeg har ikke så høye tanker om meg selv. I stedet blir det Holmes-by-proxy i form av Dr. Gregory House M.D.

Kynisk, sarkastisk, egenrådig, og fryktelig dårlig til å skjule det når han synes noen sier eller oppfører seg dumt. Jeg er riktignok litt mer positivt innstilt til mine medmennesker,  men noen ganger er det SÅ FRUSTERENDE når folk ikke skjønner fakta som lyser dem i fjeset! Han setter sin lit til logikk, vitenskap og resonnement, i stedet for religion og overtro. Dessuten har han ingen skrupler med å innrømme sine guilty pleasures uavhengig av hva omverdenen måtte tenke og mene.  Så kan det selvsagt diskuteres om han (og jeg) egentlig har et hjerte av gull.

Nok misantropi nå, men det er ikke slutt på sarkasmen:  Siste mann ut er Kaptein Hector Barbossabarbossa

Det er de som er i villfarelsen om at det er Jack Sparrow,  unnskyld, Kaptein Jack Sparrow, som er hovedpersonen i Pirates of The Caribbean-franchisen. Det er selvsagt feil, er den lille spradebassen en av de 9 i piratenes øverste råd kanskje? Det sier vel sitt at Jack stadig må minne folk på at han er en ekte sjørøverkaptein, noe Barbossa slipper. Så lenge han er i nærheten er det Barbossa som egentlig styrer skuta, bokstavelig talt. Jack ender vanligvis opp like blakk og skipsløs som han startet, mens Barbossa kan seile inn i solnedgangen med mesteparten av byttet.

Så, hvem er dine tre spirituelle meséner?

(Illustrasjonsbilder – Hellboy: Michael Magnolia – House: Fox Broadcasting Co – Barbossa: Walt Disney Pictures )