Rutland of Jutland


short_184Noen ganger falmer laurbærkranser fort. En som virkelig oppdaget det var Squadron Leader Frederick Joseph Rutland (DSC & Bar, AM).

Starten av karrieren var ikke så oppsiktsvekkene. Rutland sluttet seg til Royal Navy som  Boy Seaman i 1901, 15 år gammel. Han ble forfremmet til Flight Sub-Lieutenant i Royal Naval Air Service (RNAS) i desember 1914 , ble tildelt sitt flysertifikat av Royal Aero Club 26 januar 1915 etter trening på Eastchurch og forfremmet til Lieutenant  7 januar 1916.

Så kommer vi til det som skrev han inn i historiebøkene: Slaget om Jylland.

Slaget ved Jylland ( eng: Battle of Jutland, tysk: Skagerrakschlacht, slaget ved Skagerrak) var et sjøslag utkjempet av den kongelige britiske marines Grand Fleet under Admiral Sir John Jellicoe, mot den keiserlige tyske marinens Hochseeflotte under viseadmiral Reinhard Scheer. Slaget ble utkjempet fra 31 mai til 1 juni 1916 i Nordsjøen , nær kysten av  Jylland. Det var den største sjøslaget under første verdenskrig, og det eneste fullskala trefningen mellom slagskip .

Rutland tjenestegjorde på dette tidspunktet som flyger på sjøflystøtteskipet HMS Engadine. hmsengadine30. mai 1916 var Engadine satt opp med to Short Type 184 og to Sopwith Baby sjøfly og var en del av 3rd Light Cruiser Squadron.

Engadine fulgte krysseren når flåten stevnet ut fra Rosyth den kvelden for å avskjære den tyske Hochseeflotte. Vice-Admiral Sir David Beatty beordret skipet til å gjøre et søk i nord-nordøst. Klokken 15:07 tok av Løytnant Rutland i sitt Type 184 og hans observatør, Assistant Paymaster G. S. Trewin, signalisert kl 15:30 til skipet at de hadde oppdaget tre tyske kryssere og fem destroyere. Dette var første gang at en flymaskin tyngre enn luft hadde utført en rekognosering av en fiendtlig flåte i krig.

frederick-joseph-rutland1Noen minutter senere sprakk drivstoffrøret på flyet og Rutland ble tvunget til å lande. Han var i stand til å reparere skaden, og signaliserte at han var klar til å ta av igjen, men han ble beordret til å takse hjem til moderskipet. Flyet nådde skipet kvart på fire og det ble heist ombord tyve minutter senere. Rutland ble tildelt Distinguished Service Cross «for his gallantry and persistence in flying within close distance of the enemy light cruisers». Han fikk en andre tildeling av DSC i 1917 for «services on patrol duties and submarine searching in home waters».

Men nå går vi for fort frem.  Rutlands heltedåder ved Jylland sluttet ikke med oppdraget der han gjorde seg fortjent til DFC. Under slaget hadde panserkrysseren HMS Warrior blitt truffet en rekke ganger av tysk kanonade, og skipet kunne ikke lenger gå for egen maskin.  HMS Engadine tauet henne, men morgenen etter slaget ble lekkasjene ombord i Warrior for store og det ble bestemt at man skulle gi opp skipet, og overføre mannskapet til Engadine.

675 offiserer og menn ble med hell overført til det mye mindre Engadine. Blant disse var ca 30 alvorlig sårede som ble overført på sine bårer. En mann falt fra båren og ned i sjøen mellom skipene, men mot alle ordre stupte Rutland over med en fine for å redde ham. For denne tapperheten ble han tildelt Albert-medaljen for livreddende, i gull (eller Albert Medal, First Class , som den da het.)

Rutland’s Short 184, fly nummer 8359, ble gitt til Imperial War Museum i 1917, hvor det ble sterkt skadet i en tysk flyangrep i 1940. Den urestaurerte fremste delen av flykroppen er nå på utstilling hos Fleet Air Arm Museum. museumfaa

Short Admiralty Type 184 var et en britisk to-seters rekognosering-, bombe- og torpedo-sjøfly med foldbare vinger. Typen ble først fløyet i 1915 og forble i tjeneste til etter våpenhvilen i 1918. I tillegg til Rutland berømte oppdrag var det en Short 184 som var det første flyet til å senke et skip ved hjelp av en torpedo. (Selv om det med torpedolast trengte 3000 meter for å ta av, og da måtte ha halvfulle drivstofftanker, og ingen observatør.  Flight Commander A H Sandwell likte Short 184 nok til å beskrive det slik:

“ . . . the pilot’s dream for putting in hours – docile, stable, obedient, and thoroughly deserving its affectionate nickname ‘Home from Home’.”

Totalt ble det bygget 936 maskiner, og hele 324 var fortsatt i aktiv tjeneste når typen ble pensjonert i 1918.

Rutland, fortsatt å være første mann ut. 28. juni 1917  tok han, nå forfremmet til Flight Commander, av i en Sopwith Pup fra en plattform montert på taket av en av kanontårnene til den lette krysseren HMS Yarmouth. Det var første gang i historien et fly hadde tatt av vellykket å denne måten.

rutland-yarmouth

Han overført til Royal Air Force da den ble dannet i april 1918. Han ble utnevnt til å lede RAF enheten på HMS Eagle i september 1921. Han sa opp sin kommisjon i 1923. Da begynte nedturen.

Det er kommet for en dag at Rutland hadde kommet i søkelyset til MI5 alt i 1922 da han bestemte seg for å trekke seg fra RAF. Etaten fikk det de kaller «pålitelig informasjon» fra en «meget delikat kilde» som sa at japanerne hadde hemmelige samtaler med Rutland. MI5 bemerket at Rutland besatt «unique knowledge of aircraft carriers and deck landings».

Etter at han forlot RAF startet Rutland en forretningsvirksomhet i Los Angeles og en annen i Honolulu. Da Japans koder ble brutt ble det oppdaget at \Tokyo hadde betalt Rutland til å sette opp et «lite byrå på Hawaii». Han hadde deretter vært med å gi tekniske detaljer som hjalp japansk hangarskip-design i årene før angrepet på Pearl Harbor. MI6 ble informert om at Rutland også hadde tiltrukket seg oppmerksomheten til amerikansk etterrettning. Han returnerte til Storbritannia 5 oktober 1941 og den 16 desember 1941 ble han internert under Forsvarsforordning 18B, «by reason of alleged hostile associations».

Det kan kanskje virke litt urettferdig, all den tid Japan hadde vært på alliert side under første verdenskrig, og på tuvetallet var det ikke så mange som så for seg hvilke imperialistiske planer de brygget på. Rutland selv sa at han hadde vært overbevisst om at det ikke ville bli flere kriger. Han burde skjønt hvor det bar etter hvert, hvorfor skulle ellers Japan være så interessert i å lære opp piloter til operasjoner fra hangarskip. I stedet fortsatte han samarbeidet med Japan til det var for sent. Amerikaneren sørget riktignok for at han aldri kunne fungere som spion på Hawaii, ved å hindre ham å slå seg ned på øyene. Likevel måtte han pet finne seg i å sitte internert hele krigen. Når den var slutt var han blakk, og hadde et ødelagt rykte.

Rutland begikk selvmord i 1949.

Hvis du planlegger å bygge en modell av Rutlands berømte fly fra slaget om Jylland, må du nok belage deg på å forsøk å finne et av Aeroclubs mixed media-byggesett i skala 1.72.  Til gjengjeld følger det da med dekaler til Rutlands fly, 8359. At sluttresultatet kan bli bra kan du se et eksempel på her. Sram har også gitt ut et resin-byggesett i skala 1:144, men det vet jeg ikke noe om dessverre.

Foto av Rutlands Short 184 som museumsgjenstand: The National Museum of the Royal Navy.
Foto av HMS Engadine: Imperial War Museum.
Øvrige foto: Public domain.