Arkivfoto 003 – [Porsche Werk Stuttgart]


Sist gang lovet jeg å finne noe som ikke var relatert til 2. verdenskrig, men jeg klarer ikke helt å gi slipp på våre teutoniske venner i sør.

Stuttgart1970Porsche2

Bildet at «samlebåndet» som slett ikke er et samlebånd, er tatt på Porsches fabrikk i Stuttgart ca 1970. Men det er ikke bare mangelen på samlebånd som er interessant.

Dr.-Ing. h.c. F. Porsche AG, populært kun omtalt som «Porsche» ble grunnlagt av Ferdinand Porsche for ganske nøyaktig 85 år siden i Stuttgart i Tyskland. Opprinnelig var de rådgivende ingeniører, og produserte ikke biler selv. Men ett av de første oppdragene de fikk var å konstruere en «bil for folket», en Volkswagen. Det var stamfaren til den kjente VW Bobla.

Under krigen ble de sysselsatt med utvikling av ulike stridsvogner. De laget utkast til både det som skulle bli de tunge panservognmodellene Tiger I og Tiger II (Königstiger), men i begge tilfeller ble Porsces design forkastet til fordel for design levert av konkurrenten Henschel und Sohn. Men Porsches arbeid var ikke helt forgjeves, arbeidet ble videreutviklet til den tunge panserjageren Elefant.

Etter krigen overtok britene kontroll over Volkswagen (og reddet på mange måter selskapet), mens Ferdinand mistet styrelederoben og ble sendt i krigsfangenskap. Han ble tiltalt or krigsforbrytelser, men saken kom aldri opp, og i 1947 slapp han fri.  I mellomtiden hadde sønnen hans, Ferry Porsche,  utviklet en sportsbil. Han hadde rett og slett ikke funnet noen modeller han likte i salg, så bestemte seg for å lage sin egen. Dette ble forløperen til Porsche 356, den første «ekte» Porschen.  Ferdinand, full av virkelyst etter 20 måneder innesperret, satte i gang organisert produksjon.

Selv denne ur-Porschen hadde mange av de særegenhetene som forbindes med merket den dag i dag: En lett sportsbil med hekkmotor, bakhjulsdrift, og et aerodynamisk karosseri.  Så i 1963, når Porsche viste frem den første Porsche 911, var dette formelen de holdt seg til.  911 har hatt en enorm suksess til sportsbil å være og med stadige oppgraderinger ar produksjonen gått uavbrutt siden 1963 frem til i dag. Under 50 års jubileet i 2013 rullet bil nr 820.000 av samlebåndet, og for en sportsmodell er det ganske enestående.

Tilslutt er det verd å nevne logoen til Porsche.

porsche-logo-12

Den består av våpenskjoldet til Fristaten Württemberg fra Weimar-perioden, med byvåpenet til Stuttgart plassert over. Siden logoen inneholder tekst er det heraldisk sett ikke et «våpenskjold» i seg selv, men stilig er det utvilsomt!

I dag er Porsche eid av Volkswagen AG, men de er igjen har holdingselskapet Porsche Automobil Holding SE, så til syvende og sist er det Porsche-navnet på topp.