Tinker, tailor, soldier, spy.


Med en fortid i Warhamer og WH40K har jeg taklet en god del miniatyrer opp i gjennom. Nå om dagen er det kjøretøy eller fly jeg vanligvis bygger når jeg setter meg ved byggebordet. Figurer blir det mindre av,  blant annet fordi jeg egentlig ikke har plass til større dioramaer. I det siste har jeg likevel  bygget noen modeller med figurer, og det er ikke til å komme fra at det er en fin måte å få frem skala, og gjøre kjøretøyene mer livaktige. 

020

Det er samme effekten som en avdempet weathering gir. Weathering er en samlebetegnelse for de effektene du lager for å gi en modell utseende til et stykke «godt brukt» materiell, og ikke se fabrikk-ny ut.  Ting som slitasje og småskader, reparasjoner, sot, skitt og støv, som sammen henslengt bagasje eller utstyr gjør en modell til mer enn kun en representasjon av en prototype.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det som kanskje er den største utfordringen er figurer, og da særlig områder med bar hud. Mange modellbyggere «frykter» den oppgaven.  Og i motsetning til de litt karikaturaktige spillefigurene er disse minityrene langt mer dempede i stilen. Likevel, det behøver ikke å være så vanskelig,  så lenge du husker at knepet er å ta tiden til hjelp, og huske «more is less». Det er lettere å la øyet tilføye nyansere, enn å overdrive så miniatyrene dine ser sminket ut.

jeg fant en veldig god instruksjonsvideo på Youtube,  på kanalen til Scale War Machines:

Hmm, jeg er sikker på at jeg har en pakke med tyske grenaderer i stashet et sted…