Sommerferien oppsummert


Årets sommerferie var sen, men god.  Sola har stort sett spilt på lag, så det ble rikelig anledning til å bli solbrent. Det har blitt mye bading, og alt fra 150års dag, til poke-safarier og Sverigetur.

Jeg vrikket beinet og fikk 18 myggstikk, solbrent nese og behov for en slankekur. (Sann mine ord, broder’n er en gudbenådet kokk.) Det hjelper selvsagt heller ikke at han hadde vært på Systembolaget og handlet inn en drøss morsomme cider-varianter. cider

PCn min døde og sto opp fra de døde tredje dag. Så nå er det tjoret fast så den ikke farer til værs for å sitte ved sin fars høyre hånd og alt det der.

Jeg besøkte Marinemuseet igjen noe som alltid er artig, og fikk tatt en tur på kino for å se Suicide Squad, som var langt bedre enn sitt rykte. Det ble tid til litt brettspilling også, for det var så klart ikke alle dager som var strålende sol fra skyfri himmel fra soloppgang til solnedgang.

Siste dagen fikk rakk jeg til og med å få med meg Fotografiets dag, og en tur på Preus-museet. Deres utstilling om Edvard Munch, og hans fotografi-eksperimenter er vel verd ett besøk!  Siden Horten er landets mest solrike by hadde de gamblet på å ha selve konkurranse-utstillingen utendørs!Fotodag1For å sikre seg var det likegodt matfestival samtidig, ikke rart det var mye folk!

Fotodag2

Men fremfor alt har det blitt mye kos med de to gromguttene Odin og Loke, som feiret 10 måneder mens jeg var hjemme.  De er akkurat så rampete og kosete som de skal være,  og nå som de nærmer seg ett år begynner personlighetene deres å bli mer tydelig. Loke er størst, men litt feigere enn «lillebror».  Der Odin gjerne løper ned kjellertrappa for å vekke en sommergjest som tar en sen morgen, så stopper Loke på avsatsen i kjellertrappa. Odin er også litt tøffere ved bassenget, og setter begge potene på kanten rundt, mens Loke sørger for å holde alle fire potene på terrassedekket. Det er lettere å se forskjelle på dem også. Der Loke er litt av en ulv, med mandelformede øyne, er Odin en bamse, en skikkelig liten kraftplugg.  Begge glemmer seg gjerne litt når vi går tur, og kan hale og dra alt hva de klarer om det er en spennende lukt like utenfor neserekkevidden. Derimot er Loke den som hopper og spretter mest når man er ute på tur, og er blodig fornærmet om du sier i fra når han rykker i båndet i et forsøk på å få tak i sommerfugler/løv/katter/rare pinnerLokdin

Men stort sett er det bare kosete.  Odin oppdaget fort en fin ny plass å legge seg på,  over skuldrene mine når jeg sitter i sofaen.  Da blir han en logrende liten(?) boa som har fin tilgang til å slikke deg i øret eller i nakken når han finner det for godt.  Loke er ikke like glad i å være skjødehund, men synes også det er stas med en armkrok når han får sjansen.  (Odin er mest kontaktsyk, så det hender han dytter bort broren for å få ha meg for seg selv.)

Det var med andre ord en utmerket sommerferie, og Horten er fortsatt eneste byen der sjekkereplikken «Blir du med en tur i eplehaven» er nesten garantert suksess, takket være misteltein… Mistletein