Merci beaucoup M. Gates


ibm-80-column-punched-card1Det har vært ganske stille på bloggfronten fra jeg tok ferie. Forklaringen er enkel:Noen dager etter at jeg dro på ferie kræsjet PCn. En sånn spektakulær kræsj der alt henger, og det ikke engang dukker opp en blåskjerm.  Det blir bare mange fine farger, dubstep i høytalerne og en overaktiv harddisk før alt går i svart.

Etter en restart kom det beskjed om at maskinen hadde «opplevd et problem» (No shit Sherlock!) men nå forsøkte å reparere seg selv.  Jeg kom meg inn i systemet, og fikk speilet alle private filer. Jeg hadde en relativt oppdatert sikkerhetskopi hjemme, men en ekstern harddisk koster fint lite, så jeg tok ingen sjanser.

Bra var det, for når jeg begynte feilsøket ble det nytt kræsj, tilsynelatende fatalt. Alle forsøk på å starte maskinen førte bare til at den skrudde på skjermen, men ingenting skjedde.  Ikke mulig å starte i safe mode, ikke mulig å starte opp i BIOS. Det så dårlig ut.

Maskinen var bare 2,5 år gammel så jeg tok en prat med Elkjøp. Den i og for seg hyggelige serviceteknikeren kunne bare fastslå som meg,  skrudde man på PCn fikk den strøm, også på USB-kontaktene, men ingenting skjedde.  Reklamasjons-sak?

Det ville ta noen uker å skulle sende den inn, så jeg takket pent nei, og tenkte at i så fall måtte jeg gjøre det i Trondheim. I mitt stille sinn irriterte jeg meg over sannsynligheten for en ny uforutsett utgift. Rett nok var restskatten på langt nær like slem som i fjor, men jeg har en (halv) jeksel som kommer til å medføre en lei tannlegefaktura etterhvert, frykter jeg. Å måtte blåse et visst antal tusen på datautstyr var ikke i budsjettet!

Etter turen til Elkjøp PCn ble stående i vesken sin, men i går kveld googlet jeg litt mer rundt problemstillingen. De fleste teknoblogger fremholdt hvor standhaftig og solid Win10 er, samtidig som feilkodene jeg hadde rukket å hente ut tydet på et softwareproblem, ikke hardware.

Så fant jeg en omtale som utdypet det at Win10 automatisk vil starte i en «safe reset & recovery» modus, om maskinen ikke klarer å starte operativsystemet som det skal to ganger på rad. Der nevnte nemlig bloggeren at ved større problemer kan det ta mange timer før Win10 gir opp, og i mellomtiden er det ikke så mye som tilsynelatende skjer.

Når jeg hadde vært hos Elkjøp,  hadde jeg egentlig skrudd av maskinen igjen, eller hadde den i det stille forsøkt å selvdiagnostisere seg?  Det var verd et forsøk: Så jeg koble maskinen til strøm og startet den opp mens jeg krysset fingerene.

Det er oppdaget en uriktig maskinavslutting – forsøker reparasjon

OK, dette var i det minste noe nytte.

Reparasjon 100%  -> Restart, Slå Av, Avanserte innstillinger?

Jeg fulgte oppfordringen fra teknobloggene og gikk på avanserte innstillinger, og valgte å forsøke å re-installere Win10. I teorien skal da maskinen beholde filene i limbo (jeg viste etter en virusscan av den eksterne harddisken at de var rene), mens alt av programmer slettes og Win10 legges inn fra scratch.

Vennligst koble til strøm, og sørg for at trådløst internett er slått på. Ikke skru av maskinen mens installasjonen pågår. Dette vil ta litt tid.

Så jeg lot den bare stå og jobbe for seg selv, mens tellerverk gikk mot 100% både én og to ganger.

Og vet du hva?  Etter en drøy time så var det tilsynelatende over.

Filene lå der de lå sist jeg så dem, men det eneste som lå på desktoppen var en HTMLfil som het «fjernede apper».  Det var ikke lite som var rydder vekk.  En haug med bloatware fra maskinprodusenten,  gammelt rusk fra dengang det var en Win8-maskin, ymse program som jeg hadde brukt dengang jeg skrev bacheloroppgave…

Jeg sørget så bare for å laste ned de fire viktigste programmene som nå manglet: Chrome, BitTorrent, GIMP 2 og VLC.

Og bank i bordet,  hittil har maskinen oppført seg eksemplarisk. Ingen skade skjedd.  om noe anbefales egentlig en ren installasjon på maskiner som har vært oppgradert fra tidligere versjoner. (Og som sagt, en del bloatware som snek seg forbi første gang jeg satte opp maskinen, måtte omsider gi tapt.)

Hva som forårsaket problemet vet jeg ikke. Det kan ha vært en korrupt fil i en oppgraderingspatch. Det kan ha vært et problem mellom Windows Defender og en tredjeparts-virusscanner som forsøkte å kjøre samtidig, og begynte å krangle om jurisdiksjon. Det er ikke så farlig egentlig,  det var ikke malware, og det var neppe et hardwareproblem.  Jeg må bare si meg alvorlig imponert over hvor «selvrensende» Windows etterhvert har blitt.