Canada invaderer Yatzy-Tyskland


dd00De siste tre ukene ar det vært mye å gjøre på jobb før ferien. I tillegg har en viss app, kombinert med strålende vær, trukket en utendørs så fort sjansen byr seg.  Med andre ord har det vært ganske stille på brettspillfronten.

Men når solen har gått ned, og lommemonstrene gjemt seg, så har det vært tid for å trille terninger. Nærmere bestemt på strendene Omaha, Utah, Gold og Juno.  Vi snakker Operasjon Overlord, vi snakker Normandie, 6 juni 1944, vi snakker D-Day Dice!

Jeg skal ikke begi meg ut på en lang beskrivelse av dette spillet, i stedet henviser jeg til den utførlige anmeldelsen av spillet postet av Kristen McCarty (xcrun55) på Boardgame Geek. Det jeg kan si er at det opprinnelig ble laget som et kickstarterprosjekt av selskapet Valley Games.  De ga også ut et par ekspansjoner (jeg har to av disse: Normandy og Operation Neptune.) Men Valley Games var litt for kreative for sitt eget beste,  de opprettet stråselskap, ble saksøkt av to spillforfattere (Phil Sauer og Dr. Reiner Knizia) for kontraktsbrudd og utestående royalties og fikk bråk med Hasbro når de prøvde å crowdfunde en ny utgivelse av det klassiske spillet Up Front! (Som Hasbro har rettighetene til.)  Så i dag er de nedlagt, så vidt jeg vet.dd01

Men du verden for en kvalitet det var på det de rakk å lage! Til å være en så liten boks er den blytung, full av terninger, kart på tjukk kartong, og mange kortstokker.

Jeg bestemte meg for å prøve spillet solo,  det er selvfølgelig soloregler i slike spill, selv om man helt fint kunne spilt det med vanlige regler, ved å styre to «spillere».dd02

Vel erfaringen min er at soloreglene øker vanskelighetsgraden en del.  Jeg har nå spilt de fem første brettene, N-01 Exercise Tiger, N-02 Omaha Beach, N-03 Utah Beach, N-04 Gold Beach og N-05 Juno Beach.  Der Tiger og Utah  gikk på første forsøk  brukte jeg fire forsøk på å klare Omaha og Juno, mens Gold krevde hele 7!  En regel som gjør solospill utfordrende er nemlig de kartene der det er to bunkere, siden du må ta begge etter tur! Her er reglene dessuten litt uklare på om den første bunken uskadeliggjøres når den er inntatt eller om den fortsetter å angripe.  Jeg valgte et kompromiss,  og reduserte verdien av bunkerne med antall spesialister i laget mitt.dd03

En ting er uansett verd å merke seg,  det du til syvende og sist trenger er mannskap!  Du får aldri nok folk, men du er også avhengig av «courage», mot, for å kunne rykke frem,  og på mange kart også spesifikke spesialister.

Spillet er en fin miks av terningflaks, terningmanipulasjon og selvsagt en del grubling,  hvilken vei du har tenkt å ta avgjør nemlig hvilke ressurser du er avhengig av! Dessuten er det veldig praktisk at det tar begrenset plass.  Hvert kart er mindre enn ett A4-ark, og bortsett fra det trenger du bare plass til å trille terninger og ha kortene for utstyr, spesialister, medaljer og eventuelt kjøretøy liggende.

Planen min er å fortsette å spille meg gjennom de ulike kartene etter ferien, selv om noen av dem ser djevelsk vanskelige ut Og hvorfor Canada?  Vel de fire spillerne representerer henholdsvis USA, GB, Canada og Frankrike,  og det bare passet seg slik. (Den eneste forskjellen på nasjonene er at en spesialist «Executive Officer»  har litt forskjellig effekt for de fire nasjonene, men han brukes kun på noen av ekspansjonskartene.)