Lommemonstre


goI går ble omsider Pokémon Go sluppet her i landet også, ti dager etter USA, Australia og New Zealand. Produsentene, Niantic, opplevde at serverne knelte av den store pågangen, så de valgte en etappevis slipp. Ikke at det hindre de ivrigste fra å finne en vei rundt regionsperrene.

Så hva er det som har fått en 20 år gammel tegnefilmserie til å få sin renessanse? I bunn og grunn er det det «gamle» GPS-spillet Ingress i ny drakt. Men det hindrer det ikke fra å ha tatt av til de grader.  I løpet av 24 timer plasserte spillet seg på toppen av alle nedlastingslister,  hadde flere daglige brukere enn Tinder, Snapchat, Facebook og Twitter, og hadde detronisert Candy Crush som tidenes mest populær app-spill.  

Screenshot_2016-07-17-23-39-39Det har alt fått skryt for å engasjere barn og unge. «I løpet av ett døgn har det gjort mer for å bekjempe fedme som problem for unge, enn 10 år med holdningskampanjer» i følge en vittig tunge. Samtidig er det kommet meldinger om folk som skader seg fordi de går med nesa klistret ned i mobilen,  eller risikerer arrestasjon eller konfrontasjoner med utenforstående som ikke er obs på at ikke alle som henger rundt i en park midt på natta er innbruddstyver eller overfallsmenn. Heldigvis har ikke Norge de samme samfunnsproblemene som en del andre land, så det er mindre risikobetont å jakte på lommemonstrene på våre breddegrader. Selv om det er tilfeller av dumdristige fangstforsøk her også! Snart kommer vel de flittigste til å kombinerer Go med cosplay, og så vil ikke verden ha nok såpe til alles øyne.

misty

Jeg er for gammel til å egentlig ha det nostalgiske forholdet til de små japanske beistene.  (Magic The Gathering derimot,  jeg vet at et sted har jeg noen esker med kort fra noen av de første seriene. Hadde jeg enda oppdaget sleeves samtidig, så kunne opptil flere av dem vært solgt for en pen sum.)  Så vidt jeg fikk med med den gang var det en litt rotete historie om mindreårige som fanget ville dyr og så tvang dem til å sloss for sine eieres underholdning og/eller økonomiske gevinst.  Litt som hundekamper med elektriske gnagere og brennende hester med andre ord.

Likevel måtte jeg jo laste det ned når sjansen bød seg. Jeg har i løpet av noen timer fanget Meowth, Squirtle, Blastoise og flere pippiper og flaggermøss enn jeg kan telle. Etter at jeg nådde level 5 måtte jeg velge lag.  De som har spilt brettspill med meg vet at hvis det er mulig spiller eg alltid rød, så Team Valor it is then!valor

Den såkalte «AR» (Augmented reality) effekten har fått mye oppmerksomhet, men jeg tror faktisk det er mer en gimmick som vil miste glansen ganske fort. Samledilla er nok viktigere for å sikre at spillet overlever en stund.  Men det jeg tror den største styrken til Pokémon Go er at det er geocaching i miniatyr. Mennesker er nysgjerrige skapning som liker å oppdage og utforske verden rundt seg.  Og en ting er å jakte på animerte monstre som ville vært førsteklasset bodyhorror om de ikke var så forbannet kawaii (^.^). Mer interessant er det at alle pokestopene er hentet fra Ingress, med andre ord «places of interest».  Plutselig legger du merke til rare veggmalerier, minneplaketter eller grafitti du kan ha gått forbi hver dag i mange år, men aldri egentlig sett før nå. Selv om det, som man kunne spå på forhånd, dukker opp kritikk over at også krigsminnesmerker, kirker og gårdene deres ofte er blant landemerkene som plukkes ut som stasjoner i spillet.  Nå tror jeg ikke en gjeng ungdom og unge voksne med nesa i mobilen er noen risiko for slike steder. Kanskje de til og med oppdager noen minnesmerker som egentlig er godt i glemmeboka for de fleste under 70?

Jeg føler likevel Nintendo og Niantic har gått glipp av en gylden mulighet, når de valgte å legge illustrasjonene i spillet på nivå med de gamle tegneseriene.  Tegneren R.J. Palmer har i mange år laget hyperrealistiske illustrasjoner av disse monstrene, og det hadde vært mye kulere! venusaur_RJPalmerSjekk hans deviantart eller portfolio for flere eksempler

Førsteinntrykket er likevel ikke så verst, på tross av stadige serverproblemer. (I skrivende stund har de visst lagt seg nedpå litt.) Det hører liksom med nå noe går fra 0 til 50 millioner brukere i løpet av en uke.

Så får vi se om det, som kortspillet, er en døgnflue som kun en liten % blir værende hos, eller om de klarer å holde koken litt lenger.