Arkivfoto 002 – [Windkanal]


Jeg har romstert rundt i gamle fotoarkiv igjen, og dagens bilde har definitivt en viss «wow-faktor».  For det viser seg at vindtunneler ikke er en nymotens oppfinnelse!

vindtunellE3Så, hva er historien her?

La oss ta skrifte på veggen først:

“Das deutsche Volk wird sich durch die Eroberung der Luft seinen ihm gebührenden Platz in der Welt erzwinge.”

Det betyr noe sånn som «Det tyske folk vil gjennom sin erobring av luftrommet tvinge seg frem til sin rettmessige plass i verden». Jepp, klassisk tysk smålåtenhet der altså.

Der jeg fant fotoet, rarehistoricalphotos.com, oppgis det at det er tatt i 1940, og det er lett å se at det er en Messerschmitt Bf-109E. (Formen på motoren, og de karakteristiske støttestagene på høyderoret avslører såpass.)  Men da jeg fant bildet i større format på imgur, kunne jeg forsøke å tyde bokstavene på siden.  Det var tydelig at koden var WL+ noe, men et søk på stammkennzeichen viste at det ikke var en slik kode.  Det var få fly med WL+, ingen av dem Messerschmitter, og slike koder ble delt ut i serier av flyfabrikkene.

Den andre muligheten var at det var en såkalt «Wehrmacht Luft»  kode,  som var en form for «militært-sivilt registreringsnummer».  Tyskland bruker prefiksen «D» på sivile fly, men i januar 1939 ble D’en byttet ut med WL  for å vise militært eierskap.  Vinteren 39/40 ble så dette systemet byttet ut med det mer kjente stammkennzeichen systemet, der de to første tegnene viste enhet, og de to siste posisjon i den enheten. (For mer om tyske kjenningsmerker, se litt ned på denne siden.) Dermed virker det som om 1940 ikke er et dårlig anslag for når bildet er tatt.

Hva slags Bf-109E er det så?  Vel  det jeg kunne tyde var at registreringsnummeret var WL+(I eller J)GKS. Et søk i en arkivert nettside, viste at det ikke kunne være WL-JGKS, men WL-IGKS ga resultat!

Arkivia

E-serien, populært kalt «Emil» var en videreutvikling av A/B/C/D-serien som tok hensyn til erfaringer fra den spanske borgerkrigen. Flyet hadde kraftigere motor en forgjengerne og kraftigere bestykking. E-3 var en variant med to MG 17 (7.92 mm) maskingevær over motoren og en MG FF (20 mm) maskinkanon i hver vinge. Arbeidet med E-serien begynte i 1939, så jeg begynner å mistenke at bildet kanskje er tatt det året, ikke i 1940.  Totalt ble 1276 E-3 bygget, inkludert 83 av eksportversjonen E-3a.

Alt ved starten av slaget om Storbritannia sommeren 1940 var de fleste E3-flyene bygget om til E4-spesifikasjoner,  med maskinkanoner som kunne skyte eksplosive kuler (MG FF/M),  bedre panser for piloten, og en mer produksjonsvennlig cockpithette.

Mens jeg lette opp mer informasjon fant jeg også et bilde tatt fra en annen vinkel.

vindtunellE3c

Det virkelig understreker dimensjonene i denne testen.  Det er noe «Sky Captain and the World of Tomorrow» over det hele!

Dessuten fant jeg en datagrafikk av flyet, i tidsriktige farger, splintkamuflasje i RLM70/71 over RLM65.

vindtunellE3d

Det var dagens dykk i fotoarkivet. Neste gang kanskje det ikke blir relatert til 2. verdenskrig, men jeg lover ikke noe!😉