«Bad Angel» eller «How I met you mother» WW2-style


Det hender jeg romstere rundt i diverse modellbyggerforum og referansesider, og kommer over noe som bare må undersøkes litt nærmere.  Slik som denne profilen: «P-51D/20-NA 44-63272 «Bad Angel» – 4th FS 3rd Air Commando Group, Philippines March 1945″

P-51DBadAngelSm
Legger du merke til noe uvanlig?  Ikke det?  Se nøyere på «Skrytetavla».
badangel2

7 tyskere, 1 italiener, 1 japaner… og en amerikaner?  Vel dette flyet tilhører Louis Curdes, det eneste amerikanske flygeresset under 2. verdenskrig til å bli dekorert for å skyte ned en av sine egne.  

Men før vi kommer så langt, må vi starte med begynnelsen. Den nyutdannede sivilingeniøren Louis Curdes, sluttet seg til hærens reserves 12. mars 1942. Den 3. desember 1942 ble han uteksaminert fra flygerskole på Luke Field, Arizona. Curdes ble overført til 95. Fighter Squadron, 82. Fighter Group, 12th Air Force, som fløy P-38 Lightning, først over Nord-Afrika, senere Sardinia og Italia.louis-curdes2

Kun noen dager etter ankomsten, 29. april var han involvert i en trefning med det etter hvert så desillusjonerte tyske Afrikakorpset, og skjøt ned sine tre første fiender, tre tyske Messerschmidt Bf109 jagerfly. 19. juni skjøt han ned to til. I rakettfart hadde han oppnådd status som ess. På bildet til høyre poserer han stolt foran det nydekorerte flyet sitt på Souk-el-Arba-flybasen i Algerie.

Det stoppet ikke der. den 24. juni skjøt han ned en italiensk Macchi C.202. I løpet av snaue to måneder,  fra 29. april 1943 til 30. juni 1943  hadde han altså skutt ned  seks fiendtlige fly, og skadet tre andre.

I august 1943 mottok han medaljen Distinguished Flying Cross for sine luftseire, men det virket som om flaksen var slutt. Den 27. august var han på tokt over Benevento, Italia. Han skjøt ned en  Bf-109, da han oppdaget en annen P-38 under angrep. Han engasjert angriperen, en ny Bf-109, og skjøt ned også dette flyet. Men hans eget fly hadde fått alvorlige skader. Han måtte derfor foreta en kontrollert krasjlanding halvannen mil sør for Salerno, bak fiendens linjer. Han ble tatt til fange og plassert i en italiensk krigsfangeleir ved Roma.  Det virket som om krigen var over for unge Curdes. Men Italia kapitulerte til allierte styrker 8. september 1943. Umiddelbart etter general Dwight D. Eisenhower kunngjorde den italienske overgivelse på radio, rømte Curdes fra fangeleiren. («Rømte» er kanskje å overdrive. Han og de andre allierte krigsfanger så sitt snitt til å bare vandre ut porten på leiren da de italienske vaktene pakket sammen og dro før tyske styrker ankom.) Han holdt seg i skjul bak tyske linjene i åtte måneder før han krysset inn i alliert territorium i løpet av den siste uken av mai 1944. Han ba da om å bli overført til tjeneste i Stillehavet.

Curdes sluttet seg til 4th Fighter Squadron (Commando), 3rd Air Commando Group, 5th Air Force, i august 1944 og ankom Filippinene i desember 1944. Denne enheten var utstyrt med P-51D jagerfly.
Den 7. februar 1945 skjøt han ned et japansk Mitsubishi Ki-46 Dinah rekogoseringsfly 4o km utenfor sørvestkysten av Formosa. Denne bragden gjorde Curdes til en av bare tre amerikanske ess som hadde skutt ned fiendtlige fly av alle tre aksemaktene .ki46

Den 10. februar 1945 var dagens som skulle gjøre Curdes legendarisk.  Han førte en sveit bestående av fire P-51D fly fra et flystripe på Mangaldan på Luzon, med formål å utføre rekognosering av sørspissen av Formosa. Deres oppgave var å finne en liten provisorisk flystripe som ble brukt av japanerne. Når de ikke fant noe der, fortsatte de videre til den nordligste øyene i øygruppen Bataan (Bataan var forøvrig der den japanske invasjonen av Filippinene begynte i desember 1941.) Curdes og hans høyre hånd, Lt. Schmidtke fløy over den nordlige halvdelen og de to andre flyene, fløyet av løytnantene Scalley og La Croix tok den sørlige halvdelen.

Plutselig kom Scalley på radioen, de skulle angripe en flystripe på Bataan og Curdes og Schmidtke sluttet seg til dem. La Croix fly ble truffet og han måtte hoppe ut. Curdes så La Croix fallskjerm åpne seg mens Mustangen hans styrtet i vannet. La Croix klatret opp i en liten oppblåsbar gummijolle som var en del av overlevelsesutstyret. Curdes beordret Sculley tilbake til basen for å få et annet fly ut for å gi dekning for La Croix og å se om en rednings PBY Catalinaen stasjonert på Linguyan var tilgjengelig. Han beordret Schmidtke til å klatre til 15.000 fot og kringkaste et «Mayday» og for å gi dekning for Curdes. Curdes selv ville bli i lav høyde for å sørge for at japanerne ikke prøves seg på noe. Curdes bestemte seg for å gjøre et nytt angrep på flyplassen, når han likevel var der.

Da han trakk opp og gjenvant høyde, så han en to-motors fly på vei mot den japanske flystripen, åpenbart med intensjon om å lande. Selv om det så ut som en C-47, var han ikke sikker på at det ikke var en japansk Shōwa/Nakajima L2D. L2D Tabby var en japansk lisensbygget kopi av DC-2, og vanskelig å skille fra en amerikansk C-47, som illustrasjonen viser.l2dMen når han nærmet seg så han amerikanske kjennemerker på flyet.  Det var en av «Jungle Skippers » fra 317. Troop Carrier Group, og den karakteristiske utsmykkingen overbeviste ham om at det ikke var en japansk maskin maskert som en amerikaner.

Curdes forsøkte derfor å ta kontakt med piloten av flyet på radio på ulike VHF frekvenser, men fikk ikke noe svar.  Han krysset foran flyet tre ganger, viftet med vingene og forsøkte å signalisere at de ikke kunne lande. Det hjalp ikke, flyet gikk inn i sin avsluttende glidebane for å lande på stripen under, og selv maskingeværild rett foran flyets nese fikk ikke piloten på andre tanker.

Curdes kjente godt til japanernes dårlige rykte når det gjaldt å behandle krigsfanger, så han valgte siste utvei. På kort hold, ca 20 meter, skjøt han først ut høyre motor, deretter venstre. Transportflyet buklandet på vannet, og stoppet opp 50 meter fra La Croix’ jolle. To store gummiflåter blåste opp og tolv personer, inkludert to kvinner, klatret ombord. Curdes fløy over flåtene og slapp ned en lapp: «For Guds skyld, holde dere unna land. Japser der!» Etter å ha sett at de var trygge, steg Curdes tilbake en passende høyde for å fortsett bevoktningen.

La Croix padlet over til de to flåtene og bandt dem sammen. Han fikk da vite hva som hadde skjedd: Piloten av transportflyet hadde mistet peilingen i dårlig vær, radioapparatet hadde sviktet og flyet fløy «på bensindamp» når han hadde observert flystripen Bataan. La Croix forklarte situasjonen til dem.

Curdes fortsatte å fly dekke inntil fire Mustanger kom for å ta over for ham og Schmidtke. En Catalina kom ut ved daggry neste morgen for å redde La Croix og de andre. Etter at Curdes returnerte til basen og fikk en debriefing, fikk han sjokk da han så navnene på de reddede fra transporten. En av sykepleierne ombord flyet, Valerie, var den samme sykepleieren at han vært på date med kvelden før!

«Jeepers, seven 109’s and one Macci in North Africa, one Jap, and one Yank in the Pacific — and to top it, I have to go out and shoot down the girl friend.»

Et par uker senere, motto Kaptein Louis E. Curdes, 4. Fighter Squadron. 3. Air Commando Group sin andre Distinguished Flying Cross, denne gangen for å skyte ned en USAAF C-47.louis-curdes3

På Curdes P-51D, «Bad Angel» fikk han tilføyd et japansk flagg som indikerer seiren over den japanske Mitsubishi’en og et amerikansk flagg for transportflyet. Nedskyting er nedskyting!

Curdes vendte tilbake til USA i juli 1945 og ble demobilisert i september 1946.  Ved utskrivning, sluttet han seg tilden lokale Air National Guard enhet ved Baer Field og forble med dem i to år før han returnerte til aktiv tjeneste tjeneste i ulike oppgaver og deltok i luftbroen til Berlin. Han pensjonerte seg, som oberstløytnant, 1. november 1963. I tillegg til DFC (and bar), mottok han Purple Heart, og Air Medal m/ 14 Eikeløv.  Samt en makeløs «skrytetavle».badangel

Siden det er en utrolig historie er det kanskje ikke så rart at da Pima Air and Space Museum i Tuscon, Arizona restaurerte en P-51D for noen år siden valgte de fargene til «Bad Angel».

ba3

Sykepleieren Valerie?  Vel hun holdt visst ikke nedskytingen mot Louis. De de giftet seg etter krigen, og var gift helt til han gikk bort i 1995, 76 år gammel.