Bomgiring fra BBC


TG23Top Gear sesong 23 er overstått. Den første sesongen etter reformateringen i 2001 uten den vante trioen Jezza, Hamster & Captain Slow.  (Stengt tatt dukket May først opp i sesong to, som erstatning for en liten fetknopp som kun interesserte seg for finansiering av billige bruktbiler. Som det heter i sagaen «nothing of value was lost».)

De tre musketerer har ennå ikke hatt premiere på sitt nye show, The Grand Tour, på Amazon Prime,  og det er heller ikke det som er mitt tema.  Jeg er rimelig sikker på at de har hatt mye moro under innspillingen, og det klarer de nok på sedvanlig vis å viderebringe på skjermen, men nå skal dommen falle over «nye» Top Gear.

Deler av dommen er alt klar: Seertallene har vært i fritt fall.  Siste episode under Evans fikk lavere seertall en noen episode under Clarkson, inkludert sesong 1.  Det er virkelig stygge tall.  seertall

Er problemet Chris Evans?  En ting er at politiet har begynt med forundersøkelser i forbindelse med anklager om sextrakassering. Han har fått en real overhaling av sine overordnede for å være en «kontrollfreak» og overkjøre sine med-programledere.  Det er alt kjent at producer Lisa Clark, som har jobbet med Evans siden 90-tallet, trakk seg fra jobben i Top Gear i desember i fjor, etter flere krangler med den sta programlederen. I tillegg har han vært en stabil kilde til klager til BBC, og var etter sigende på «siste advarsel».  Ryktene sier det var det et krav fra Matt LeBlanc at Evans forsvant for at han skulle fornye sin kontrakt. Derfor var det ingen kjempeoverraskelse når nyheten kom om at Chris Evans er løst fra sin treårskontrakt etter kun ett år.  chireMed Evans borte er det kun skyfri himmel i Top Gears utsikter?  Kanskje ikke. History channel har varslet at de kutter ut Top Gear USA etter 6 sesonger. Det kan være et tegn på at selve konseptet er utslitt.  Det var tegn til tomgangskjøring i de siste sesongene til Clarkson&co og han skal stadig ha pushet BBC for å få lov til å gjøre større endringer. Derfor var det nesten utrolig at BBC ikke benyttet sjansen til å gjøre større endringer når de byttet ut programlederteamet. I stedet la de til rette for alle sammenlikninger med den gamle gjengen, sammenlikninger det nye teamet var dømt til å tape.

Nå skal jeg banne i kirka, og innrømme at selv om den første episoden med Evans var en kvalifisert katastrofe,  så tok det seg litt opp etterhvert. Litt innkjøringsproblemer måtte vi nesten forvente, men når de ble litt varmere i trøya, så ble det et helt akseptabelt, lettbent bilprogram.

Hvis vi ser på de syv(!) involverte, er det alt klart at Evans, en masete og høylytt barneTV-onkel med begynnende Trump-sveis,  alt er ute av døra.  Han bør få følge av Eddie Jordan, som egentlig ikke har noe å bidra med. Og utrolig nok: The Stig! Jeg har all respekt for den udødelige og uovervinnelige tamme racerføreren som kan kjøre hva det skal være raskere enn noen andre, og har slektninger verden over.  Men samtidig er han uløselig knyttet til de tre gamle programlederne…

Da ville vi stå igjen med fire.

Matt LeBlanc som en suave frontmann,  han entusiastisk men ikke nødvendigvis så kunnskapsrik, samtidig som han kan være akkurat så amerikansk og tørrvittig som nødvending.

Rory Reid og Chris Harris er begge erfarne motorjournalister. De vet hva de snakker om, og er greit komfortable på skjermen.  Det var det største problemet med å ha Evans og LeBlanc som frontfigurer, (i tillegg til at de hadde ikke-eksisterende kjemi seg i mellom), ingen av dem er motorjournalister.  I det gamle teamet hadde alle tre tiår med motorjournalistikk bak seg, og dermed kunne de sømløst gli mellom seriøsitet og parodi etter hva segmentet trengte. Reid og Harris er ikke nødvendigvis «morsomme» men det kan komme etterhvert. Reid er teknofil, og Harris har race-erfaring.

Sist men ikke minst Sabine Schmitz.

SabineHun har vært profesjonell racerfører,  kan spille på alle britiske fordommer til tyskere, har en naturlig selvsikkerhet og karisma, og hun har erfaring som programleder. I tillegg kan hun ta seg av rundetid-testingen sammen med Chris Harris, in lieu of The Stig. (Begge tar en runde, og sammenlagtsummen kommer på tavla, for eksempel?)

Jeg tror en slik firkløver kunne laget et høyst fornøyelig bilfokusert underholdningsprogram, og utforsket nye konsepter under «Top-Gear» paraplyen.

Så får vi se hva originalene har klart å finne på over på Amazon…

the-grand-tour