Gjenbruk i fokus – QF-16


qf-16Du skal være ganske uoppmerksom om du ikke har fått med deg at multirolleflyet  General Dynamics F-16 Fighting Falcon sakte men sikkert erstattes med neste generasjon militære multirollefly: Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Alle er skjønt enige om at det er på høy tid. F-16 er 40 år gammel i år.  Selv om det har vært en solid suksess langt over produsentens villeste forhåpninger, med over 4500 er produsert hittil, begynner alderen å merkes. Andre ting som så dagens lys i 1976 er f.eks. den opprinnelige Rocky-filmen, Apples første forsøk på å lage en datamaskin, Muppet Show, Ramones første album, Ebola og Ryan Reynolds.

Nå har selvsagt en god del av flymaskinene gått tapt underveis, men det er ikke til å komme fra at ganske mange vil bli lagret på udefinert på en eller annen ørkenbase i den amerikanske ødemarken.

Det er jo ikke særlig miljøvennlig, men nå har Boeing kanskje funnet en løsning!

Øvelse gjør mester heter det, men har du noen gang tenkt over hvordan man utdanner jagerpiloter, så de faktisk fungerer når det gjelder? Datasimulatorer er vel og bra, men de kan ikke fullgodt erstatte den fysiske følelsen av å være i luftkamp.

Derfor trenger man måldroner: Ubemannede, fjernkontrollerte fly som kan skytes ned uten at noen risikerer livet.  Fra før har USAF brukt konerverte McDonnell Douglas F-4 Phantom II, et fly best kjent fra Vietnamkrigen. F-4 ble introdusert i 1960 og de ble pensjonert i amerikansk tjeneste i 1996. Da ble en rekke konvertert til måldroner, som QF-4.  Men for 5-6 år siden innså USAF at de begynte å gå tom for slike droner, og arbeidet begynte med en erstatter: QF-16!

Boeing og BAE Systems ble derfor tidlig i 2010 tildelt den første ordren på å bygge seks testplattformer basert på donorfly fra Block 15, 25 og 30 (to fra hver produksjonsserie).Jomfruturen ble gjennomført i 2013. Det første flyet som fløy ubemannet hadde stått lagret i Arizona i 15 år før det ble bygget om, men det fungerte utmerket. (Det er jo en grunn til at flyene lagres i tørt varmt klima på denne måten.)

QF-16 hadde sitt første «kampoppdrag» i april 2014,  i en test av bakke-til-luft raketter, og Boeing har til nå fått kontrakt på å produsere tilsammen 105 slike maskiner, og det forventes at flere vil komme etterhvert. USAF vil ha behov for anslagsvis 150-210 slike maskiner, og det kan også bli aktuelt å produsere eksemplar til andre NATO-land. Denne flåten med droner er forventet å vare til 2025-2030.

Det skal nevnes at ikke alle tester innebærer tap av dronen.  Ofte er det eksterne sensorer som registrere «treff»,  men av sikkerhetsgrunner ønsker man ikke å gjøre slike tester mot bemannede fly.

Dronene gjenkjennes på karakteristiske merker i selvlysende orange, og naturligvis er ikke modellbyggermiljøet vanskelige å be.  Dekalsett med «drone-merker» er i salg, om du er lei av grått!

vviper